Leve gammaldansen!

Oktober 2011 Heftet

Diktsamlingen handler blant annet om trekkspill, poteter, penger og poesi, hallingdøler og eidsvollinger, og om Sigrun som spiller masurka i bunadsko og brudeburka.

Je fant, je fant, sier kjerringa tell gubben, så gnager og smasker a på stubben, den som gjør a gloheit, rund og feit som en gladmanns mot og tro, og skærrusmakapån, skærru fån, og nårrom sitter på stubben, traller kjerringa som ei ku er dryg, og gubben skriker som en kråkekuk, og når gubben og gamla ligger i køya, gamla våt og gubben varm i trøya, kysser kjerringa og gubben, med tunge og frosketrut, og innimellom synges Røtnams-Knut. Rebecca Kjelland er født i 1983 og debuterte i 2007 med Akkorda under fluktlinja, en bemerkelsesverdig diktsamling som vakte berettiget oppsikt. Rebecca Kjellands nye dikt er sterke saker - en levende samling som sparker og slår, og som blant annet handler om trekkspill og puling, poteter og folkevett, penger og poesi, hallingdøler og eidsvollinger, og om Sigrun som spiller masurka i bunadsko og brudeburka.

Forlag Oktober

• "Skråninga - roman" av Carl Frode Tiller
  • "Den fremmede" av Jacques Ferrandez
  • "En dåre fri - roman" av Beate Grimsrud
  • "Gjengangere - et familiedrama i tre akter (1881)" av Henrik Ibsen
  • "Jo fortere jeg går jo mindre er jeg - roman" av Kjersti Annesdatter Skomsvold