Legemidler og bruken av dem

av (redaktør) og Olav Spigset (redaktør).

Gyldendal akademisk 2007 Heftet

Boka gir en grunnleggende innføring i klinisk farmakologi og gir kunnskaper som er nødvendige når sykepleieren skal håndtere legemidler, observere og overvåke pasienten, rapportere om legemidlers virkninger og bivirkninger, og informere pasienter om bruk av legemidler og om effekten av dem. Lærestoffet er tilrettelagt for sykepleieren, med pasienteksemplar (kasuistikker) som knytter sammen teori og praksis. Hvert kapittel inneholder refleksjonsspørsmål, og kapitlene avsluttes med oppsummering, kontrollspørsmål og litteraturliste. Har ordforklaringer, liste over forstavelser og etterledd i medisinsk terminologi.

En fleksibel kunnskapspakke i naturvitenskapelige fag beregnet på morgendagens sykepleiere! Legemidler og bruken av dem er den første boka i den naturvitenskapelige kunnskapspakken 37 °C, som består av fem lærebøker og det felles nettstedet www.gyldendal.no/37grader. Selv om de fem bøkene er utviklet som en helhet, kan hver bok brukes uavhengig av de andre bøkene i kunnskapspakken. Denne første boka i kunnskapspakken 37 ºC gir grunnleggende innføring i klinisk farmakologi og dekker kravet til kunnskap for bachelorstudiet i sykepleie. Boka er delt inn i fire deler. Del 1 gir en generell overordnet innføring i fagområdet. Del 2 viser hvordan legemidler påvirker ulike sykdomsprosesser, mens del 3 handler om legemiddelbehandling ved sykdommer i de enkelte organer og organsystemer. Del 4 tar for seg bruk av legemidler hos spesielle pasientgrupper og ved spesielle tilstander. I denne delen omtales også naturmedisin kliniske eksempler bidrar til å binde teori og praksis sammen. Det er lagt vekt på å forklare fagstoffet med utgangspunkt i sykepleierens hverdag. Boka er rikt illustrert og lanseres sammen med et nettsted..

En tilgang til digital arbeidsbok er inkludert i boken.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205323650

EAN 9788205323650

Serie 37 ºC

Pensumlittratur til sykepleiestudiet. Godt illustrert og godt skrevet. Indre marg er dessverre altfor liten som gjør det umulig å lese boken uten å presse den ned i en skrivepult. Vanskelig å lese sittende et annet sted enn på kontoret. Gjenganger for hele 37 serien dette med margen. Noe tekst er skrevet dobbelt, noe er gjentagene gjennom kapitlene.