Langsomheten

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Cappelen 2006 Heftet

Essayistisk roman inndelt i 51 korte kapitler. Romanens tema kan oppsummeres i spørsmålet: "Hvorfor er gleden ved å gjøre ting langsomt forsvunnet i hastighetens tidsalder?" Romanen er i seg selv et eksempel, idet Kundera viser at forfatteryrket er et av de siste yrker hvor man tillates å flanere, og hvor det å drømme er anbefalesesverdig. Teksten er lett og leken, men Kundera er ute i et alvorlig ærend. Romanen er en kamp for historien, for gleden og for gledens hemmelighet.

"Hvor er gleden ved å gjøre ting langsomt forsvunnet i hastighetens tidsalder?" Slik kan man oppsumere temaet i denne essayistiske romanen. Den er i seg selv et eksempel, idet Kundera viser at forfatteryrket er et av de siste yrker hvor man fremdeles tillates å flanere, og hvor det å drømme er anbefalelsesverdig. Teksten er lett og leken, men Kundera er ute i et alvorlig ærend. Romanen er en kamp for historien, for gleden og for gledens hemmelighet.

Milan Kundera (f. 1929) begynte å skrive i hjemlandet Tsjekkoslovakia, men emigrerte til Frankrike i 1975. Han regnes som en av Europas største samtidsforfattere, og flere av bøkene hans har oppnådd status som moderne klassikere.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006