Landforsvarets krigsplaner under den kalde krigen

av (forfatter) og Sverre Mo (illustratør).

Fagbokforlaget 2011 Innbundet

Boken beskriver utviklingen av landforsvarets krigsplaner fra 1940-tallet og frem til 1990. Den tar også for seg samarbeidet med Sjø- og Luftforsvaret. Med litteraturliste og stikkordregister.

Landforsvarets krigsplaner under den kalde krigen beskriver hvordan landforsvarets krigsplaner ble utviklet fra 1940-tallet og frem til 1990.
Landforsvaret Hæren og Heimevernet hadde en hovedrolle i invasjonsforsvaret, og det ble gjennomført et omfattende planleggingsarbeid for hvordan stående og mobiliserbare styrker skulle brukes. Forfatteren tar også for seg samarbeidet med Sjø- og Luftforsvaret, og i hvilken grad allierte forsterkninger var en forutsetning for et effektivt forsvar. Boken er i stor grad basert på kildemateriale som først nylig er blitt avgradert. Den bidrar dermed til å komplettere bildet av norsk forsvarshistorie.
Både historie- og forsvarsinteresserte kan her få et mer detaljert bilde av hvordan landforsvaret hadde planlagt å møte et angrep.
Gullow Gjeseth (f. 1937) er pensjonert generalmajor. Han har blant annet vært landkommandør i Sør-Norge og direktør for Forsvarets høgskole. Gjeseth var redaktør for Norsk Militært Tidsskrift i perioden 1996 2007. Han var medforfatter av Norsk forsvarshistorie, Bind 5 fra 2004, forfatter av Hæren i omveltning fra 2008 og medforfatter av Heimevernet og Hæren fra 2010. Gjeseth er medlem av Kungl Krigsvetenskapsakademien i Stockholm.
«Forfatteren har nedlagt et meget grundig og banebrytende arbeid for å belyse et felt som relativt få arbeidet med. Håper at flere kilder åpnes slik at det kan bli ytterligere belyst. Boken anbefales sterkt!» - Erik Ianke, Forsvarets forum
«Et banebrytende arbeid. (...) Dette er en bok som burde engasjere langt flere enn gårsdagens - og morgendagens offiserer. Anbefales.» - Sven-Erik Grieg-Smith, Norges forsvar
«Gjeseth har skrivit en välstrukturerad, väldokumenterad och balanserad bok om en viktig och mycket resurskrävade fråga under efterkrigstiden.» - Magnus Petersson, Historisk Tidsskrift

Forlag Fagbokforlaget

Omtalt tid 1945-1999

De faktiske sovjetiske planer for en krig har vi lite kjennskap til. Imidlertid har vi etter hvert fått en betydelig oversikt over planene for sentralfrontens vedkommende, noe som har betydning for synet på forsvaret av Sør-Norge. Dette skyldes blant annet dokumentasjon fra de tidligere Warzawapakt-statene i Øst-Europa. For Norge foreligger intet slikt materiale. Den russiske general Vladimir Dvorkin, ekspert på strategiske våpen, påpekte under en konferanse i Bodø i 2007 at det var flere mulige fremgangsmåter for et angrep på Norge. Det kunne skje ved å gå gjennom Sverige og Finland, eller ved å gå utenom disse landene med amfibiske tropper. Amfibieoperasjoner var en mulighet både fra nord og gjennom Østersjøutløpet. Hovedalternativet var imidlertid et omfattende strategisk angrep med styrker fra alle forsvarsgrener, altså ganske likt det tyske angrepet i 1940. Dette ville også medføre omfattende operasjoner mot Danmark og krenkelse av svensk og finsk område. Generalen påpekte at det på 1970- og 1980-tallet var avsatt 10 divisjoner for Skandinavia. En annen av de russiske deltagere, professor Vitaly Tsygichko, påpekte at muligheten for å overrenne det svenske forsvaret var liten. Dette må tolkes slik at dette ville være for kostbart og tidkrevende. En operasjon lik den som beskrevet av general Dvorkin gikk lenger enn hva de fleste norske trusselvurderinger forutsatte.

Som Helmuth von Molkte har påpekt, ingen militær plan overlever sitt første møte med krigens virkelighet.