Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken tar sikte på å stimulere utviklingen av en yrkesetisk bevissthet og kompetanse som kan medvirke til å styrke samfunnets tillit til lærerne. Framstillingen i boken bygger på den forståelsen at undervisning og oppdragelse bør betraktes som et etisk anliggende, fordi lærere daglig stilles overfor valg mellom ulike verdier. Boken kan brukes innenfor pedagogikkfaget og i etikkdelen av faget kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering i lærerutdanningen. Med litteraturliste og stikkordregister.
Omtale fra forlaget
Utfordringen for læreren som profesjonell kunnskapsformidler, veileder og oppdrager består i å sette gode og varige spor etter seg!
"I skolen skal man træde varsomt, for her bliver mennesker til." Grundtvig
Læreres yrkesetiske bevissthet og kompetanse utfordres både av lærestoffet som skal formidles og i samspillet med elever, foreldre og kolleger. For å oppnå den tilliten de er avhengige av, må lærerne vise at de stiller strenge krav til egen yrkesutøvelse. Forfatteren mener yrkesetisk kompetanse er en sentral del av lærernes profesjonalitet, og han drøfter hvordan denne kompetansen kan bygges opp, styrkes og opprettholdes.
I denne reviderte utgaven av Læreren i etikkens motlys har Bergem bygget ut de faglige drøftingene. Boka er ajourført når det gjelder forskningsstatus og den siste tids endringer i skoleverket og lærerutdanningene.
Boka henvender seg til pedagogikk- og lærerstudenter ved universiteter og høgskoler. Den er også nyttig for praktiserende lærere som ønsker å styrke sin pedagogiske kompetanse.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2011
Format Heftet
ISBN13 9788205416819
EAN 9788205416819
Språk Bokmål
Sider 223
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket14 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket