Lærebok i erstatningsrett

av (forfatter) og Morten Kjelland (medforfatter).

Gyldendal akademisk 2009 Innbundet

Boka vektlegger hovedlinjene i erstatningsretten, de grunnleggende problemstilingene, reglenes bakgrunn og deres funksjoner. Enkelte linjer i rettsutviklingen de siste 150 årene blir også trukket fram. Har doms-, saks- og lovregister.

Peter Lødrups Lærebok i erstatningsrett foreligger nå i ny og revidert utgave

Dette er en gjennomgripende revisjon hvor det er lagt stor vekt på rettsutviklingen det siste tiår, som har vært rik på ny rettspraksis og erstatningsrettslig litteratur. I denne nye utgaven er enkelte deler er skrevet om, blant annet fordi det er kommet over femti høyesterettsdommer i emnet siden forrige utgave. Fremstillingen er utvidet med hensyn til en del metodiske spørsmål og forholdet til EU-retten og EØS-avtalen. På det internasjonale plan går utviklingen raskt og betydningen av internasjonale kilder er stigende. Boken er i tillegg utvidet ut over studentenes læringskrav - med kompressavsnitt og med et fyldigere noteapparat. På denne måten åpner den for bredere domsomtaler og andre kilder om interessante enkeltspørsmål.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205393486

EAN 9788205393486

At toget/trikken stod stille da skaden skjedde, utløser også ansvar hvis stansen kan ses som et ledd i kjøringen.

• "Avtalebrudd og partsskifte - kontraktsrett II" av Jo Hov
  • "Konkurs" av Mads Henry Andenæs
  • "Fast eiendoms rettsforhold" av Thor Falkanger
  • "Avtalerett" av Geir Woxholth
  • "Oversikt over EØS-retten" av Finn Arnesen
  • "Rettskildelære" av Jan Erik Helgesen
  • "Pengekravsrett" av Trygve Bergsåker
  • "Speculum legale - rettsspegelen - ein introduksjon til den norske rettskulturen si historie i eit europeisk perspektiv" av Jørn Øyrehagen Sunde
  • "Lærebok i miljøforvaltningsrett" av Hans Chr. Bugge
  • "Rettskildelære" av Mads Henry Andenæs