Kvinnene ved havet

Bladkompaniet 2016 Heftet

Fire kvinner. Fire skjebner. Og en verden i endring ...

Sørlandet, 1891: Louise ankommer Flosta med en stor porsjon spenning og forventning. Hvordan vil livet som lærerinne for privilegerte barn på en liten øy bli? Kommer hun til å savne Kristiania?

Rederfruen Marie Olsen har mye å tenke på. Hun gleder seg både til å få ny stuepike og til å hilse på den nye lærerinnen. Denne gangen må det bli annerledes. Det må gå bra ...

Louise smilte tilbake, og noen sekunder møtte hun blikket hans. Øynene var så klare og blå. Det var som om de trakk henne til seg og fanget henne. Så flyttet Salve blikket over på sin kone og ga henne et lett kyss på kinnet. Louise ble varm i kinnene av skam og slo blikket ned.

Forlag Bladkompaniet

Utgivelsesår 2016

Serie Rederiet (1)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1850-1899

Omtalt sted Sørlandet

Allerede i prologen aner man her er det en tragedie som skal skjules. Jeg liker at det kommer så godt frem hva som er plottet.

Forsiden og omtale lover at her skal man bli kjent med 4 kvinner og deres historie. Og den skuffer ikke. Jeg liker tilnærmingen og formidlingen av historiene. Blir godt kjent med Ellinor og Louise i bok 1. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med Nora og Marie. Marie har nok mange hemmeligheter, og flere som har en direkte kobling til prologen. Det er mye som gjør meg nysgjerrig. Hvem var HAN? Hva er det familien Olsen skjuler?

Elementene av spiritisme og skjulte agendaer er interessante og gir historien et driv. Rederiet er så velskrevet at jeg får lyst til å dra til Flosta. Kanskje er det dét jeg skal få gjort før sommeren er over.

Rederiet er debut-serien til Øystein Antonsen. Og dette er en serie å merke seg for den gir mye av det jeg vil ha som leser: Spennende plott og handling, litt overnaturlig, hemmeligheter og familietragedier.

​Ken Jeremiassen er illustratøren bak den flotte forsiden. Jeg vil tro at han får mye å gjøre nå med de spennende seriene han illustrerer.

• "Blodsbånd" av May Lis Ruus
  • "Oda fra Pipervika" av Katrine Wessel-Aas