Kvinnen i mitt liv

av (forfatter) og Kristina Solum (oversetter).

Hr. Ferdinand 2006 Innbundet

Antonio og Clara har flyktet fra militærdiktaturet i Chile, og sommeren 1986 tilbringer de sammen med engelskmannen Theo. Det er et trekantforhold preget av forelskelse, vennskap og kjærlighet. Vennene kommer opp i et dilemma da Antonios bror blir drept i motstandskampen i Chile, og Antonio bestemmer seg for å dra tilbake for å kjempe videre. I 2001 møtes de igjen, og de må finne ut hva som egentlig skjedde den sommeren midt på 80-tallet, hvilke valg det var som blei truffet og hva den absolutte lojalitet og sannhet betyr.

Engelske Theo får en telefon fra sin gamle venn Antonio. Før han rekker å tenke seg om, har Theo sagt ja til Antonios invitasjon til å tilbringe julen i Chile. Så snart han har lagt på røret, velter minnene frem fra sommeren for femten år siden. Sommeren da han knyttet sterke bånd av kjærlighet og vennskap til Antonio og Clara som da levde i britisk eksil. Sårene etter Clara har helet, men arrene er der ennå. Kvinnen i mitt liv ble valgt som årets bok i Chile 2005 av litteraturmagasinet El Mercurio, og er oversatt til 13 språk. Kvinnen i mitt liv er en roman om kjærlighet og vennskap - skrevet med sydamerikansk sjarme. Oversatt av Kristina Solum

Forlag Hr. Ferdinand

Utgivelsesår 2006