Kvelande kjærleik

Samlaget 2018 Innbundet

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2018

Dette var en spesiell og fascinerende roman med mange aspekter. Jeg skal innrømme at en stund syntes jeg den var litt forvirrende og merkelig, men jeg ble likevel trukket inn i den av den direkte og svært detaljerte skildringen av de fysiske omgivelsene, - alt fra klær, undertøy og kroppslige funksjoner til Napolis gatemiljø - , og etterhvert ble den spennende som en kriminalroman. Romanen hopper lett surrealistisk i tid, dels ved at hovedpersonen midt i handlingen ser for seg hva som har skjedd/kan ha skjedd i morens liv, og dels ved at den fortrengte sannheten om dette gradvis stiger detaljert frem for henne. Mange problemstillinger belyses i hovedpersonens jakt på morens hemmelige liv og hvem hun egentlig var, samtidig som skillene mellom mor og datter, fortid og nåtid tidvis viskes ut. Og for oss som var bergtatt av Napolikvartetten var dette et fascinerende gjensyn med det samme, ganske tøffe, miljøet vi ble presentert for der!

Då eg kom til meg sjølv, var eg tappa for all energi. Og nedtrykt. Eg følte at eg hadde audmjuka meg sjølv framfor den delen av meg som alltid passa nøye på at den andre ikkje mista kontrollen.

Med det same det blei varmt i vêret, skjedde det ofte at gamle menneske gjorde underlege ting.