Kryp

av (forfatter) og Kristian Hammerstad (illustratør).

Jippi forlag 2012 Heftet

I boken møtes to kvinner og en mann i en bar før en gjenforeningsfest med sin gamle skoleklasse. Mens de venter mimrer de om skoletiden - og alle har utrolige historier på lager.

Kryp er Kristian Hammerstads tegneseriedebut. Her fortelles historier om unge mennesker i forandring og omveltning; her møter hovedpersonene døde mennesker eller romvesener, eller de gjennomgår selv forandring slik som Kåre som forvandles til et insekt. I en ramme som er grotesk eller grufull fortelles også noe generelt om hvordan det er å vokse opp. Kristian Hammerstad sin stil gir en perfekt atmosfære til historiene, og skaper en tidløs stemning som henter elementer fra forskjellige deler av popkultur fra de siste 50 år. Fra tidligere er Kristian Hammerstad en etablert illustratør med oppdrag blant annet for Penguin Books, The New Yorker, The New York Times Magazine og Wired Magazine.

Forlag Jippi forlag

Det som trekker ned i min vurdering av denne tegneserien, er den klare mangelen på egen tegnestil. Historien i seg selv er tidvis ganske bra, men jeg synes Hammerstad sin stil ligger altfor tett opptil Charles Burns (Black Hole, bl.a.) og Daniel Clowes (Ghost, bl.a.) til at det er tilfeldig. Dessuten skulle jeg ønske at Hammerstad hadde våget å tegne historien mer til norske forhold. Nå er det bare på side 3 vi får en indikasjon på at dette skal være i Norge, men ellers virker det som om historien er lagt til en liten by i USA. Men jeg skal ikke dømme for hardt, høyst sannsynlig vil - eller forhåpentligvis vil - Hammerstad utvikle sin EGEN stil etter hvert.

• "Fem tusen kilometer i sekundet" av Manuele Fior
  • "Pyongyang - en tegnet og meget begrenset reise i Nord-Korea" av Guy Delisle
  • "Fallteknikk" av Inga Sætre
  • "Persepolis" av Marjane Satrapi
  • "Trollvinter" av Tove Jansson
  • "Hunden fra Baskerville - en beretning om Sherlock Holmes" av Arthur Conan Doyle
  • "Darlah - 172 timer på månen" av Johan Harstad