Kong Henrik VI

første del

av (forfatter) og Arthur Olav Sandved (oversetter).

Aschehoug 1996 Innbundet

Kong Henriks regjeringsperiode (1422-61) var en urolig tid, og i tre historiske skuespill viser Shakespeare hva krig kan gjøre med mennesker. I 1. del er engelskmennene på hærtokt i Frankrike, der de trues av Jeanne d'Arcs krigslist. Den engelske adelen er splittet, og man aner kimen til striden mellom slektene York og Lancaster (Rosekrigen). Det antas at stykket første gang ble oppført en gang mellom 1590 og 1592. Dette er den første gjendiktningen til norsk.

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788203201202

EAN 9788203201202

Serie Månedens Shakespeare

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted England

Om hvem som stiger høyest av to falker, om hvem som halser dypest av to hunder, om hvilket av to sverd er herdet mest, om hvilken av to hester ter seg best, om hvem som smiler blidest av to piker, vil jeg nok kanskje kunne dømme om; men krinkelkrokene i lovens bok – på dem er aldri jeg blitt riktig klok.

Annen akt, scene IV

KONG HENRIK

Til ekte onkel? Husk at jeg er ung;

meg passer studier og bøker mer

enn fyrig elskovslek med kjærester.

Femte akt, scene 1

Ja, selv vårt negleklipp skal reise seg, når vi er døde, til fornyet kamp.

Tredje akt, scene I

• "Kong Henrik VI - annen del" av William Shakespeare
  • "Macbeth" av William Shakespeare
  • "Iliaden" av Homer
  • "Sangen om Odyssevs - (Odysseen)" av Homer
  • "Mrs. Dalloway" av Virginia Woolf
  • "Brødrene Karamasov" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Lolita" av Vladimir Nabokov
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Jane Eyre" av Charlotte Brontë
  • "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese