Komedien I

av (forfatter) og Gunstein Bakke (oversetter).

Pelikanen 2015 Innbundet

Hovedpersonen i Komedien I er forfatteren Stig, som en gang var hyllet og omdiskutert og som befant seg midt i sentrum av det litterære Sverige. Ved romanens begynnelse er han middelaldrende og livet hans ser helt annerledes ut: han er sparket ut av det gode selskap, ingen vil utgi bøkene hans, han er alkoholisert, og han forsørger seg ved å skrive show for en pornoklubb. En dag blir Stig oppsøkt av en forfatterkollega, som gir ham et oppdrag: han skal beskrive Sverige og samtiden med "Gogols blikk".
Komedien I er en brutal og rystende roman, som beveger seg langt inn i det forbudte, og om det likegyldige og amoralske er sentralt i den, etterlater den ingen leser likegyldig eller moralsk uberørt. Stig Larssons prosa har aldri vært bedre, og ubehaget den makter å vekke, har aldri vært større. Komedien I er en lysende roman om det mørke i mennesket, og et mesterverk i den nyere europeiske litteraturen.
Stig Larsson (f. 1955), er poet, dramatiker, romanforfatter og regissør. Hans bøker har hatt stor innvirkning på den nordiske litteraturen. Nevnes bør romanene Autistene (1979), Nyår (1984), Komedien I (1989), og diktsamlingen Natta de mina (1997). Når du kjenner at det begynner å ta slutt, som kom på Pelikanen i 2014, var Larssons første roman siden 1989.

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2015