Kloakk og frisk luft

novelle- og historiesamling

Publica 2011 Innbundet

Historiene i denne boken handler blant annet om et gjengmiljø i kloakken, et leilighetskompleks som huser forskjellige personligheter og et svik som får katastrofale følger. Blant temaene som tas opp er vennskap, romanser, hat, hevntanker, ensomhet, kappløp og dyrebekjempelse.

En samling tekster om universelle tema. Først tar vi turen til Slemvikstad, der den lille byen etter hvert skal leve opp til navnet sitt. Videre skal vi ned i kloakken og møte et gjengmiljø. Vi ser dem på godt og vondt, gjennom vennskap, romanser, hat og hevntanker... Så titter vi inn i et leilighetskompleks som huser forskjellige type mennesker. Men felles for dem alle er vennskap, kjærlighet og samhold, i en hverdag som også preges av vold, dop og et system som ikke strekker til. Etter hvert er det jentenes tur til å komme på banen. Det utvikles et trekantdrama, en sammensvergelse og et svik som får katastrofale følger. Vi skal også innom temaer som ensomhet, kappløp og dyrebekjempelse. Altså nok dramatikk til å kose seg med, i denne historiesamlingen for ungdom i alle aldre

Forlag Publica

Siste boka som jeg skrev. Novelle/historiesamling for ungdom +

"Gammle Herr Tor Sviskestein junior tok opp tranflaska fra skuffen og helte en skvett oppi kaffen. Det var selvfølgelig ikke tran denne gutten drakk for å bli sterk.
Han drakk og småhumret for seg selv.

-Nei, men gamle, skrøpelige Sviskestein, tok du for mye hjemmebrent, du kan jo ikke bli for sterk på en mandag? Hva skal hjemmesykepleieren tro, da?
Småhumringen gikk raskt over til hiksting, og videre til latteranfall.
Han lo så fælt at stolen hans knakk.

-Nei, dette var ikke snilt gjort.
Han så strengt på stolrestene som lå knekt ved siden av stuebordet, så lo han enda litt mer.

Da han endelig var ferdig med latteranfallet og fikk kastet restene av lykkestolen sin i ovnen, kastet han seg selv ned på sofaen.

Rommet gikk rundt og han følte seg ikke akkurat supersprek.

-Ja, du sa det selv, du gamle tullebukk.
Du må ikke bli for sterk på en mandag...
Han flirte for seg selv før han sovnet...."

Midten av Gamle Herr Tor Sviskestein junior, Side 216

"Dish dish dasj tralalala i veda skog.
Det ringte på døren igjen og Silje gikk for å åpne.
Hun fattet mistanke om hvem det var og hun likte det ikke... Ikke når Magnus dreiv å vasket bort blodet han var dekket i" Side 95.