Omtale fra forlaget
Sannheten om moten er både vakker og stygg. Da prins Charles innrømte utroskap mot Diana, tok hun hevn med en kjole. Da forsvarsminister Jørgen Kosmo kom i lys dress på NATO-møte, fikk Norge en diplomatisk ripe i lakken. Og da FN erklærte vestens høye forbruk som en årsak til global oppvarming, gikk kleskonsumet i Norge til værs. Hva er det som gjør at pynt er viktig? Hva er det med mote som gir så stor makt? Kleskoden forteller historien om verdens femte største industri. Bli med på en underholdende reise i et myteomspunnet fenomen som rommer både Louis Vuittons teorier om hva som gjør luksus til luksus, hemmeligheten bak Anna Wintours tyranni og hvordan et motedemokrati ble bygget på slaveri. Dette er historien om hva mote egentlig er og hvilken rolle vanlige mennesker spiller i et verdensomspennende pyntesystem.
Forlag Manifest
Utgivelsesår 2013
Format Innbundet
ISBN13 9788292866474
EAN 9788292866474
Språk Bokmål
Sider 156
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Forbløffende bra bok, skrevet med innsikt og bevissthet. Verken kapitalismen eller moteindustrien er bærekraftig, likevel turer vi på, for instinkt og fasade er vel viktigere enn å redde verden, ikke sant?
Denne lille boka rommer atskillig mer enn det såkalt overfladiske og ensidige vi oppfatter som mote. Her fortelles at mote er både positivt og negativt, og at bransjen inneholder mer enn makt og grådighet.
Jeg hadde aldri trodd at en bok om de psykologiske drivkreftene bak mote skulle tilføye noe om både miljøvern og verdensøkonomi, men det gjør den!
Med det sender jeg takk til inspirasjon fra Steinar og ønsker datteren hans en flott karriere!
Les, folkens, denne er ikke dårlig!
Jeg får ikke helt med meg hva Arntzen egentlig vil med boka. Bortsett fra å fortelle at: "Mote er viktig". "Bærekraft er fint". Ellers blir det en del oppkok og halvtygde eksempler. Og blant disse finnes det direkte feil, selv i den korte teksten som utgjør omtalen fra forlaget. Skal man begynne å referere til Spøkelseskladden i Andeby må man ta den helt ut i boka som helhet, mens her virker det som Arntzen ønsker å være et populærkultur-geni, akademiker og politiker på en gang.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket