Klasseturen

av (forfatter) og Tor Fretheim (oversetter).

Gyldendal Tiden 2002 Innbundet

Klasse 7b skulle ikke være 7b så mye lenger. Sommerferien var rett rundt hjørnet, og til høsten skulle de begynne på ungdomsskolen. Men før det skulle de på klassetur. En klassetur de aldri vil glemme. For på denne turen skjedde det mange viktige ting, noen fikk den første ordentlige kjæresten sin, og mange av dem ble nesten voksne, det var da alt skjedde.

Det er den siste våren og klasse 7 B kommer til å være klasse 7 B. Sommerferien er rett rundt hjørnet, og til høsten begynner de alle på ungdomsskolen. Klassen kommer til å splittes. Det har de som bestemmer bestemt. Men først skal Malin, Marcus, Linda, Edvin, Hamid, My, Annika, Rasmus og alle de andre i klassen på en uforglemmelig klassetur. Malins dagboknotater binder en rekke enkelthistorier sammen, på denne måten møter leseren forskjellige personer. Personer som forteller om kjærlighet, vennskap, felleskap eller det å falle utenfor, glede, sorg, forventninger og skuffelser. Ja, alle tenkelige bristningspunkter mellom det å være barn og det å bli tenåring. Moni Nilsson-Brännströms er kjent for bøkene om den høyt elskede Tsatsiki (Moni Nilsson-Brännström mottok Nils Holgersson-plaketten 1998. Tsatsiki och kjærligheten ble besta svenske barn- och ungdomsbok 1999, i følge Svenska Bokhandels-Medhjälpare-Föreningen.) Böckerna om Tsatsiki är översatta till flera språk. Förra året blev filmen om Tsatsiki vald till bästa film på Guldbaggeutdelningen.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205307070

EAN 9788205307070

• "Malin + Rasmus - en frittstående fortsettelse av klasseturen" av Moni Nilsson-Brännström
  • "Gutter, glitter og gulltråd" av Sophia Bennett
  • "Flaut" av Taran L. Bjørnstad