Klangen av en lutt

beretningen om Jon Bentsson I

Aschehoug 2001 Innbundet

Boka er det første av to bind i beretningen om luttspilleren og jesuittpresten Jon Bentsson. Sønn av Bent Jonsson fra "Beretningen om Bent Jonsson". Jon Bentsson vender tilbake til sin hjembygd, som han forlot 25 år tidligere for å studere. Han er kommet til Norge på flukt fra England. Livet har ført ham på vandring på kryss og tvers over Europa, som spion for jesuittene. Nå er han forfulgt som forræder. På farsgården forteller Jon om alt han har opplevd, og etter hvert uttrykker han et ønske om å bygge opp et nytt liv blant levningene av ordensløfter om lydighet, fattigdom og kyskhet. For Jon blir det et slags skriftemål å få fortalt sin historie til faren uten på noen måte å forskjønne den.

Det er i motreformasjonenes tid, på 1600-tallet. Og handlingen i romanen foregår på tre plan. På det ene forteller Jon historien om sitt liv som jesuitt
det er en beretning som spenner over Europa fra Roma til Stockholm og fra Praha til London. Den dreier seg blant annet om å gå til fots fra Roma til Paris, om å være luttspiller og spion, om å spille lutt og synge vuggesanger for den tysk-romerske keiseren og være nær ved å bli forgiftet av hans mistenksomme adelsmenn . og om selv å bli presset til en dødssynd. Og gjennom det hele går en følelse av skyld over det svik som spionasjen tvinger ham til å begå mot arbeidsgivere som er blitt hans venner. For Jon blir det et slags skriftemål å få fortalt sin historie til faren uten på noen måte å forskjønne den . handlingens andre plan er utviklingen av forholdet mellom far og sønn. Det tredje er Jons forsøk på å bygge opp et nytt liv blant levningene av ordensløfter om lydighet, fattigdom og kyskhet, løfter som kanskje, kanskje ikke har mistet sin gyldighet. Hva reisen angår, forlater dette første bindet Jon på ferd mellom Stockholm og København.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788203183409