Beretningen om Bent Jonsson I-III

Aschehoug 2000 Innbundet

Bent Jonsson Smiugjelsøygarden er på farssiden av bondeætt fra Lom i Gudbrandsdalen, mens moren tilhører den danske adelsslekten Bille. I Trollsteinen vender han tilbake etter flere år i Danmark. Møtet med hjemmet blir opprivende og vanskelig. Opplevelsen av bygda, og ikke minst kjærligheten til Anne Glømsdal, rokker ved hans planer om karriere og adelskap i Danmark. I Pilgrimsferd reiser Bent tilbake til Danmark, og han blir tilbudt adelskap, men han nøler. Hans søken driver ham til Frankrike hvor konflikten mellom pavekirken og hugenottene raser. I Blåbreen velger han å vende tilbake til odelsgården i Lom og blir husbonde og ektemann.

BERETNINGEN OM BENT JONSSON utgjør en mektig romansyklus fra reformasjonårhundret. Bøkenes ytre ramme er det norske bygdesamfunnet . her fjellbygdene Bøverdalen og Lom . i denne viktige brytningstiden. Ute i verden raste religionskrigene, og menneskenes grusomheter syntes uten grenser. Mot denne bakgrunnen får vi et innblikk i menneskets indre spenning og kamp for sin tilværelse. Trollsteinen Her møter vi hovedpersonen Bent Jonsson, som på morssiden slekter fra dansk adel, på farssiden er han av bondeætt i Lom. Etter flere års opphold i Danmark kommer Bent hjem til Smiugjelsøygarden. Men møtet med hjemmet blir opprivende og vanskelig. Det blir også møtet med bygdefolket. Så møter han kjærligheten. Pilegrimsferd Bent reiser til sin slekt i Danmark. Han søker klarhet over seg selv og sin splittede bakgrunn, og han må ta stilling til rivningene i tiden og sin egen fremtid. Hans søken driver ham sørover, til et Frankrike som holder på å sønerslites i konflikten mellom hugenotter og pavekirken. Blåbreen Bent vender tilbake til Smiugjelsøygarden og Anne, men han finner ikke den roen han har søkt etter. Forholdet til moren og til Anne er spenningsfylt, og bygdefolket vil nødig godta Bent som en av dem. Samtidig følger vi ham i hans indre strid for å overvinne hardheten og kulden i seg selv.

Utgivelsesår 2000

• "Blåbreen" av Vera Henriksen
  • "Skjærsild" av Vera Henriksen
  • "Staupet" av Vera Henriksen
  • "Pilegrimsferd - beretningen om Bent Jonsson" av Vera Henriksen
  • "Sagaens kvinner - om stolthet og trelldom, kjærlighet og hevn" av Vera Henriksen
  • "Himmelen er gul" av Ragnhild Magerøy
  • "Verdenstreet - mennesker og makter i Odins tid" av Vera Henriksen