Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Kirkehistorie for studenter i kristendomskunnskap. Beregnet på studenter med grunnfag og mellomfag på lærerskolen. Blir også brukt i bibelskolesammenheng og av teologistudenter. I denne utgaven er det foretatt en rekke endringer. Dogme- og teologihistorien, økumenikk og misjon har fått mer plass, og i fremstillingen av norsk kirkehistorie i det 20. århundre er det føyet til en del elementær norsk kirkekunnskap, ajourført frem til 1994. Flere nye tekster er også kommet med. Med stikkordregister.
Omtale fra forlaget
Dette er en nyttig bok for alle som har behov for en elementær innføring i de kristne kirkenes historie. Forfatteren henvender seg til alle som ønsker en oversikt over den kristne tro og dens ytringsformer gjennom tidene.
Forlag Ad Notam Gyldendal
Utgivelsesår 1994
Format Heftet
ISBN13 9788241704109
EAN 9788241704109
Språk Bokmål
Sider 373
Utgave 4
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketFra første stund prøvde Konstantin å knytte den kristne kirke
til staten
og gjøre seg
til herre over kirken.
Kristendommen skulle være enhetsbåndet i riket
i stedet for
keiserdyrkingen.
/ /
KRISTENDOMMENS YTRE SEIER.
[fra år 363] fikk kirken igjen sin gamle stilling i staten,
og gikk sterkt fram i utbredelse og makt.
I 380 kunne keiser Theodosius gjøre kristendommen til
statsreligion
og til den eneste tillatte religion i riket.
Fra hans tid var de gamle religionene uten rettigheter
i Romerriket. Det ble satt straff for å delta i ikke-kristne
gudstjenester, og alle avgudstempler ble stengt.
Nå skulle hver mann i riket bekjenne seg til
"apostelen Peters tro,
slik den ble forkynt av biskopene i Roma og Alexandria."
..Store mengder strømmet inn i kirken, og de tok med seg mye
av sin forestillingsverden.
..dette virket inn på kirkens gudstjenesteliv og skikker.
Magiske forestillinger vant innpass, .. Flerguderiet
(polyteismen) fikk en parallell i helgendyrkingen,
fra først av sprunget ut av ærbødighet for martyrene.
Maria-dyrkingen ble .. erstatning for tilbedelsen av
'Himmeldronningen'.
Fetisjisme og amulettvesen fikk et motstykke i
relikviedyrking og i bruk av bilder i kirkene.
..Med masseovergangen
til kristendommen og de gode kår for kirken
fulgte nå en alvorlig svekking av tro og moral
blant kirkens medlemmer.
KIRKEN SOM RIKSKIRKE:
Det betydde en veldig styrking av kirkens ytre maktstilling
at den ble knyttet til staten.
Nå kunne kirkens menn søke hjelp hos statsmakten
for å sikre kirken
mot vranglære og splittelse.
Samtidig fikk kirken mindre av indre frihet enn før.
_
fra skoleutgave 1967 hos nb.no
Kirkehistorie - Astås, Reidar
[Oslo] : Fabritius, 1967
"kirkens menn søke hjelp hos statsmakten -
for å sikre kirken
mot vranglære og splittelse."
[ akkurat som Paulus var vant til
for å holde orden ?]
_
BOK: Konstantin-omveltningen: - 'Keiseren som kuppet kristendommen'