Justice League of America - Batman

The Stone King

Graphic Audio 2008 Audio CD

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Forlag Graphic Audio

Utgivelsesår 2008

Format Audio CD

Jeg leste om lydbøkene til graphic audio på facebook-siden til E.E. Knight, en av mine favoritt-forfattere. Syntes det hørtes spennende ut, så jeg bestemte meg for å prøve dem. De har stort utvalg, så det var vanskelig å velge første bok, men Batman er jo tøff :-) Slagordet deres er "A movie in your mind" og jeg synes det er veldig treffende. De har en oppleser, som leser boken, men alle replikker blir fremført av stemmeskuespillere. Jeg er litt usikker om de skriver om bøkene litt, denne er 6 timer lang så de har i hvert fall beholdt mye. Og disse skuespillerne virker mye mer profesjonelle enn mange av radioteaterene jeg har hørt i det siste (kanskje med unntak av BBC sine). Det er også stemningsfull musikk i bakgrunnene og utallige lydeffekter. I slåssescener leser fortelleren hva som skjer mens hvert slag og smertestønn kan høres i bakgrunnen. Dette var veldig bra, alt hadde høy kvalitet og det var veldig lett å leve seg inn i historien. Det eneste minuset var et par steder hvor musikken ble litt høy så jeg måtte konsentrere meg for å høre stemmene. Selve boken var ikke av det beste, men helt ok hvis man liker Batman og tegneseriene fra DC. Jeg tror egentlig fremførelsen gjorde den bedre enn om jeg hadde lest den selv. Når Justice League prøver å stoppe en demning i å briste, blir et gammelt tempel vasket frem fra jorden. Når arkeologer begynner å rote rundt i tempelet slipper de løs The Stone King, en 5000-år gammel ond sjaman som ønsker å ødelegge verden. Det jeg likte best med denne var at det er Batman (superhelten uten superkrefter) som må redde dagen. Den morsomste scenen må være når Batman drar til Arkham Asylum for å få hjelp av skurken Scarecrow. Scarecrow er en fanatisk boksamler, og jeg måtte bare le når Batman bruker en gammel og sjelden bok for å presse ham. Alt i alt er The Stone King for meg en middelmådig bok, men fremførelsen til gjengen i graphic audio gir den et skikkelig boost og gjør den til en spennende opplevelse. Jeg kommer definitivt til å prøve flere lydbøker fra dem.