Julia gjemmer seg

av (forfatter), Lisa Moroni (forfatter), Eva Eriksson (illustratør), Lisa Moroni (illustratør) og Erle Stokke (oversetter).

Omnipax 2016 Innbundet

Nå har Julia gjemt seg, Hvor er hun? Er hun under bordet? Eller bak gardinene? Når hun blir funnet, er det mammas tur til å gjemme seg og Julia må lete. Til slutt gjemmer de seg sammen. Men hvem skal finne dem da?

Eva Eriksson og Lisa Moroni har skrevet og illustrert bøkene i serien sammen. Julia, Lisas to år gamle datter og Evas barnebarn, har stått for inspirasjonen. Her er alle med: mamma, pappa, mormor, hunden - og så klart sjarmtrollet Julia!

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2016

Gjentagelse facinerer denne gruppen, og en historie med en enkel rammefortelling med ulikt innhold faller ofte i smak. Det ligger mye spenning og glede i å gjenkjenne et mønster i teksten, og vite hva som kommer. Ofte handler bøkene om hverdagssituasjoner som ligger nærme barnas erfaringer.

Her er noen av de bøkene/seriene jeg synes passer for de yngste. Listen kunne vært kjempelang, men dette er noen av mine favoritter. Det fine med serier for de yngste er at barna kan bli kjent med karakterene gjennom flere korte bøker.

• "Julia henter sokker" av Eva Eriksson
  • "Snart sover du - et års god natt" av Haddy Njie
  • "Fugl" av Lisa Aisato
  • "Gruffalo magnetbok" av Julia Donaldson
  • "Bukkene Bruse på badeland" av Bjørn F. Rørvik
  • "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" av Werner Holzwarth