På bærtur

av (forfatter) og Ragnar Aalbu (illustratør).

Ena 2017 Innbundet

Den sympatiske bjørnen spiser seg gjennom blåbærskogen, da han får øye på verdens største blåbær. Samtidig er ei jente ute på tur med klassen. Hun synes ikke skog er noe gøy. Men kanskje kan uventede ting skje også når man er på bærtur? Historiene om bjørnen og jenta bindes sammen på visuelt elegant og overraskende vis - med Ragnar Aalbus fantastiske illustrasjoner og lune humor. Passer for de aller minste, men vil sjarmere lesere i alle aldre. Sagt om boken: «Både bildene og teksten kan lekent og lett fordøyes av et lite barn, mens en erfaren leser vil finne finurlige hint og referanser mellom linjene. (...) Det moralske aspektet er mer fremtredende i denne boken enn hva man er vant til hos Aalbu. Slik sett har fortellingen også større likhetstrekk med en fabel. (...) Snedige snikreferanser. (...) Og snipp, snapp, snute, så forstår han å verdsette de små tingene, fremfor å alltid hige etter mer.» Barnebokkritikk http://www.barnebokkritikk.no/ikke-bare-blabaer/#.WbKea0E8yaO

Forlag Ena

• "P+E" av Espen Dekko