Julefortellinger

av (forfatter), Merethe Lindstrøm (forfatter), Ketil Bjørnstad (forfatter), Klaus Hagerup (forfatter), Tom Kristensen (forfatter), Tom Egeland (forfatter), Larry Brown (forfatter), Helga Flatland (forfatter), Johan Harstad (forfatter), Tove Jansson (forfatter), Alf Prøysen (forfatter), Anne B. Ragde (forfatter), Sigrid Undset (forfatter), Christian Valeur (forfatter), Leo Tolstoj (forfatter) og H.C. Andersen (forfatter).

Aschehoug 2013 Innbundet

De gamle julefortellingene kjenner vi jo. Men julen kommer hvert år, og selv om mye er det samme, er vi klare for nye historier. Mange av våre største - og mest folkekjære - forfattere deltar med nyskrevne julefortellinger i denne stemningsskapende antologien. Her er alt fra Merethe Lindstrøm, Tom Kristensen, Ketil Bjørnstad og Anne B. Ragde til Tom Egeland og Klaus Hagerup. I tillegg gir Helga Flatland og Christian Valeur nye og friske blikk på juletradisjonen. Samtidig har vi funnet plass til noen klassikere, og vi kan presentere en helt nyoversatt novelle av amerikanske Larry Brown.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788203353208

EAN 9788203353208

[Det er ennå en stund til jul, men da jeg tittet på denne boken i bokhandelen ble fristelsen for stor, og boken ble med hjem. Her leste jeg navnene til mange favoritter blant forfattere, så dette kunne jo ikke bli annet enn bra.
Jeg leste boken på samme måte som jeg leser en roman, hele boken i en jafs. I bakhodet surret det at jeg skulle velge ut en historie som var bedre enn de andre, og at den helst ikke skulle være en av favorittforfatterne mine sin.
Merethe Lindstrøm sin Snekkeren utmerket seg med en handling preget av antydninger og med gode stemninger. Anne B. Ragde sin Å de skotter var fornøyelig.
En skjønn historie om kjærlighet mellom en ensom dame og en gravid rotte.
Helga Flatland har skrevet en liten perle til oss som har lest de tre bøkene hennes. I Den første jula er det tvillingene Sondre og Eirik som forteller, om den første julen etter Trygve er drept i Afghanistan. Må jeg velge meg en av disse historiene som den beste, må det for min del bli denne. Det var den som spilte på flest strenger hos meg, og fikk tårene til å trille. En klar vinner!

Denne boken kan jeg anbefale som høytlesningsbok, både for unge og gamle. Her er historier som er sår og trist men også munter og full av håp, sånn som vi liker det i julen.]1

Å være forelsket uten å vite det. Da har man krefter til å gå lange omveier.

Den i dag fremkaller julen barndommens sitrende forventing. Duftene av kongerøkelse og juletre. Matosen fra kjøkkenet. Pakkene under treet. Jeg ser for snødekte åkre og en liten,opplyst kirke. En bestemor med et lunt smil. Vi bærer alle i oss våre egne bilder av jul.

Helt siden Trygve døde for seks måneder siden, tror jeg alle rundt oss har gruet seg til jul, til at alt som er jul bare er jul hvis det ikke mangler noen. Og jeg tror de andre i bygda gruer seg til å tenke på oss, til å synes synd på oss, til å møte oss på butikken, i kirken, på veien og vite at det er jul for oss også.

[...] Julen er ikke den var, men samtidig er den det, for hver jul er et gjenferd som går igjen år etter år, sprer de samme duftene, synger de samme sangene og bringer min barndom tilbake, som om den aldri var forbi, noe den selvfølgelig ikke er heller , så lenge jeg bærer den i meg, og det gjør jeg til den dagen dør, eller til min døyand dag som min mor ville sagt, og som hun sier fremdeles når jeg tenker på det.

Jeg tenkte på at også uvitenhet kunne forme oss. Fravær. Ensomhet. Alt som ikke var hendelser kunne forme oss.

• "Scandinavian Star" av Mathias Calmeyer
  • "Selvfølelsens psykologi - bedre selvfølelse ved å bruke hodet litt annerledes" av Sondre Risholm Liverød
  • "En magentaturkis himmel - hyllest til hverdagsmennesket" av Paal-André Grinderud
  • "Kjærlighetens etymologi - en etymologisk ordbok med ord knyttet til kjærlighet" av Yann de Caprona
  • "Rivertonvinnernes beste krimnoveller" av Chris Tvedt
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Johan Theorin
  • "Julenoveller - 21 nye og klassiske noveller fra norske forfattere" av Lars Saabye Christensen
  • "Slektsgransking - steg for steg med praktiske eksempler" av Liv Marit Haakenstad
  • "Kvinner som hater kvinner - min kamp mot nettrollene" av Anne Brith Davidsen
  • "Mord og mysterier - svenske krimnoveller" av John-Henri Holmberg
  • "Det var midt i julenatt - historiene om hvordan våre kjente og kjære julesanger ble til" av Oddgeir Bruaset
  • "Kjøttfri mandag" av Maj-Britt Aagaard