Judit

av (forfatter) og Brit Bakker (oversetter).

Engelstad 2004 Innbundet

Romanen er inspirert av bibelhistoria om Judit, den unge og vakre enka som reddet israelittene fra den store assyrerhæren. Uten å nøle tar hun seg inn i fiendens leir, forfører hærføreren og hugger av ham hodet. I denne romanen er det Judit selv som fører ordet. Hun trer fram som ei sterk og elskende kvinne som må kjempe for å klare seg i et strengt patriarkalsk samfunn med nådeløse betingelser.

Forlag Engelstad

Utgivelsesår 2004

Genre Bibelfortellinger

I det øyeblikket forstod jeg at denne min fiende, Holofernes, likesom jeg selv var fanget i en felle. Og at han, som jeg, gjorde det han måtte gjøre, og det andre tvang ham til å gjøre.