Forlag Cambridge University Press
Utgivelsesår 2017
Format Paperback
ISBN13 9781107614567
Språk Engelsk
Sider 284
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Skandinavias ukjente jihad-historie
Året er 1993. Norge forbereder seg til Lillehammer-OL,
det er lenge til islamistisk terror bekymrer Skandinavia.
Denne høsten gjør politiet i Aarhus et skremmende funn ...
..de tiltales for terrorplanlegging, men frikjennes fordi
retten finner komplottet for vagt. Mange år senere viser
journalisten M.Seidelin i en bok at mennene i Aarhus
sannsynligvis planla det som ville ha vært Europas første
jihadistiske terrorangrep.
..ingen tilfeldighet,
for Skandinavia var et yndet oppholdssted for jihadister
på 1990-tallet.
..Hovedårsaken til at Danmark og Sverige fikk slike miljøer
var at de – i likhet med mange andre europeiske land ..
- ga politisk asyl til opposisjonelle nesten uavhengig av
agenda.
På starten av 1990-tallet fikk flere titalls militante
islamister opphold ved å vise til at de var ettersøkt
i hjemlandet.
(..) Det viser seg at de kom fordi de kjente folk her
fra før.
Nye kilder viser at det allerede på 1980-tallet fantes et
islamistmiljø i Skandinavia, og disse tidlige aktivistene
ble vertskap for de som kom utenfra senere.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketThe culture of jihad is a culture of romance. It promises adventure and pretends that the codes of medieval heroism and chivalry are still relevant. All jihadi poets depict themselves as the protectors of women and children, particularly widows and orphans. Having renounced their nationalities and the community of most co-religionists, the militants must invent an identity of their own. And, indeed, jihadi politics is a type of identity politics - a demand for recognition and a performance of authenticity.
By contrast, Wahhabi scholars forbid musical instruments altogether. When the Saudi kingdom challenged the Ottoman Empire militarily and doctrinally in the nineteenth century, Muhammad Ali, the Governor of Egypt, reportedly took pleasure in "torturing" captured Wahhabis by forcing them to listen to music.