Jenter på do

dikt

Tiden 2021 Innbundet

Siden fremveksten av patriarkatet har kvinner blitt truet, kuet, voldtatt og drept av menn. Redusert til gale barnekvinner. Usynliggjort som peppermøer. Fordømt som horer på knærne.

Diktene i Jenter på do tar for seg flere hundre års raseri og søsterskap. De er både åpne og hemmelighetsfulle, forbanna og søkende. Med dagens utvikling tar det over to hundre år før vi oppnår likestilling i verden, og kvinner har ventet lenge nok.

Les boka høyt. Om natten, under månen, i ring.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2021

Meget sterk diktsamling om jenter, og dere kamp/tap mot likestilling. Den er både morsom og rasende, og treffer som en knyttneve i solar plexus. Sliter du med dikt, men er opptatt av temaet? Prøv denne!

Et feministisk opprop! Sterke, sinte, rytmiske dikt om jenter, kvinner, hekser. Det går fra det nære såre, til noe mer mytisk og mørkt. Dette må være en perfekt bok å diskutere i bokklubb. Den er både umiddelbart slående, men gir mer å tygge på, så den skal leses flere ganger. Jeg liker at det nevnes mange kjente personer, disse får jeg lyst å lese mer om. Det er også et nikk til Ingvild Lothe her;

Jeg er så sint
når jeg er søt

Bøkene jeg har lest 2022. Del 1.

• "Ein alvorleg sjukdom" av Cecilie Almberg Størkson
  • "Den tredje" av M. Seppola Simonsen
  • "Omriss av åpne hender" av Fredrik Hagen
  • "Vannverk - hymne" av Johanne Fronth-Nygren
  • "Det største i livet - dikt til nye foreldre" av Kristin Storrusten
  • "I den tomme varmen" av André Du Bouchet
  • "Yngling - dickt" av Jonathan August Lengali
  • "Butikksongar - dikt" av Helene Hovden Hareide
  • "Men hvordan skal jeg gråte når det blomstrer så voldsomt langs veiene?" av Stina Vogt
  • "Min prikkete søster" av Hilde Charlotte Blomberg
  • "Barbar - prosastykker" av Morten Langeland