Jenta fra Mars

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Cappelen Damm 2015 E-bok

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202459116

EAN 9788202459116

En fin bok som forklarer mye av følelsene rundt det å være født i feil kropp. Å være transseksuell. Et veldig aktuelt tema i disse dager. Ikke den mest glimrende bok rent lyrisk og beskrivende, men jeg fikk veldig fort empati med hovedpersonen. Ble veldig rørt av hvor mye anerkjennelsen fra åpensinnede medmennesker betydde for som har levd med denne smerten i mange år!

Tips 17: Spør aldri hva jeg het før

Folk er gribber. Nysgjerrige, sensasjonslystne gribber. De vil alltid ha greie på hva jeg het før. De spør alltid etter det gamle navnet mitt. Men jeg sier det ikke. De har ikke noe med hva jeg het før - jeg er ikke den personen lenger.

Folk som vet hva jeg het før, har makt over meg. Alle kan få vite at jeg var gutt før i tiden - det skammer jeg meg ikke over. Men at jeg var Evert, det har de ingenting med. For meg er det navnet forbundet med så mye smerte og lidelse at jeg aldri vil høre det mer.

Av og til når jeg går gjennom den gamle hjembyen min i fin kjole, med det lange, lyse håret dansende nedover ryggen og Mary Poppins-uttrykk i ansiktet, hender det at noen roper til meg:
«Hei, Evert!»

Da er skjellsord overflødige. Det gamle navnet mitt er nok: Det går gjennom marg og bein.

• "Neandertalere" av Jan Chr. Næss
  • "Volum - en spilleliste" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Gutten i kjelleren" av Katherine Marsh
  • "Sonja Henie" av Ine Marie Wilmann
  • "Én av tusen - roman" av Liv Eirill Evensen
  • "Hun & han" av Katarina von Bredow
  • "Megzilla" av Gro Dahle
  • "Kunsten å være normal" av Lisa Williamson