Jenta fra Mars

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Cappelen Damm 2015 E-bok

Slash er en unik serie som kombinerer skjønnlitteratur og dokumentarisme. Forlaget har satt sammen en etablert forfatter og et ungt menneske med en helt spesiell livserfaring, og målet er medrivende prosa. I denne romanen følger vi Evert som blir født som gutt, men føler seg som en jente. Dette er historien om å være født i feil kropp, om Everts kamp for å bli Evy. Fortalt fra innsiden. Historien er så levende fortalt at man som leser er nødt til å identifisere seg med hovedpersonen, enda situasjon hennes er så annerledes enn noe de fleste kjenner. Jenta fra Mars er en bok om et ukuelig enkeltmenneske som kjemper en kamp både mot seg selv og mot sine nærmeste omgivelsers fordommer, uforstand og uvitenhet - og til slutt vinner både sitt eget liv og andres respekt.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202459116

EAN 9788202459116

En fin bok som forklarer mye av følelsene rundt det å være født i feil kropp. Å være transseksuell. Et veldig aktuelt tema i disse dager. Ikke den mest glimrende bok rent lyrisk og beskrivende, men jeg fikk veldig fort empati med hovedpersonen. Ble veldig rørt av hvor mye anerkjennelsen fra åpensinnede medmennesker betydde for som har levd med denne smerten i mange år!

• "Neandertalere" av Jan Chr. Næss
  • "Kråkene" av Jacob Grey
  • "Riddere, hekser og prikkedøden" av Simon Stranger
  • "Megzilla" av Gro Dahle
  • "Elizabeth 1." av Linn T. Sunne
  • "Hun & han" av Katarina von Bredow
  • "Nå skjer det" av Sofia Nordin