Jens Bjørneboe

en biografi : en forkortet samleutgave av Sin egen herre og Født til frihet

av (forfatter) og Tore Rem (oppleser).

Cappelen Damm 2010 Lydfil

Hvem var Jens Bjørneboe? Hva var det ved denne skikkelsen som gjorde ham så myteomspunnet? Og hvordan endte skipsredersønnen fra Kristiansand til slutt opp som anarkist på øya Veierland – og med å ta sitt eget liv? Med annet bind av Tore Rems store biografi avsluttes fremstillingen av et helt usedvanlig mangfoldig og motsetningsfylt menneskeliv. I Født til frihet kommer fortellingen om den Jens Bjørneboe svært mange vil ha et sterkt forhold til. Det er i disse årene – fra han kaster seg inn i fengselsdebatten romjulen 1959 og til han dør i 1976 – at han blir ”Jens Bjørneboe”, slik han har levd videre. Som fortelling, som myte, som eksempel. Rem skildrer Bjørneboes utallige engasjementer, fra kriminalomsorg til ytringsfrihet, fra teaterarbeid til motstand mot Vietnam-krigen. Her er fortellingen om forfatteren som skrev Bestialitetens historie. Her er mannen som ble venstreradikaler, dømt som pornograf for Uten en tråd og som alltid støttet ungdommen i deres opprørstrang. Her er livsstilsrebellen og han som sist i livet skrev bestselgeren Haiene. Denne biografien rommer også de nære ting, portretter av ektemannen, elskeren, familiefaren og vennen. Av et varmt, nærværende, men ytterst rastløst menneske. Født til frihet er historien om det som etter hvert blir en rystende, personlig tragedie.

Format Lydfil

ISBN13 9788202340995

EAN 9788202340995

Omtalt person Jens Bjørneboe

• "Døden i Baugen - en kriminalroman med Vilhelm Thygesen" av Jon Michelet
  • "Lena fra Tysfjord - en historie om rasisme, svik og forsoning" av Anne-Britt Harsem
  • "Mannen fra Nasaret" av Tomm Kristiansen
  • "Fedre og sønner - en familiehistorie fra tsarens Russland til den kalde krigen" av Dag Steinfeld
  • "Klosteret" av Zakhar Prilepin
  • "Erik Bye" av Asbjørn Bakke