Jeg bet hvorfor burfuglen synger

Aschehoug 1978 Innbundet

Utgivelsesår 1978

ISBN13 9788203096846

Språk Norsk

Da Maya er 3 år, blir hun og den ett år eldre broren, Bailey, satt på toget fra California til Stamps, Arkansas. De skal heretter bo hos bestemoren. Hun driver en dagligvarebutikk sammen med sønnen, onkel Willie. Bestemoren, som de kaller Momma, er streng, og det viktigste for henne er renslighet og Gud. De to barna må hjelpe til i butikken, gå i kirken hver søndag, og høflighet er en selvfølge. Maya og Bailey vet ikke hvorfor foreldrene har sendt dem til Stamps, og det nytter ikke å spørre Momma. Hun svarer kun på direkte spørsmål om butikken og religion. Sjokket blir derfor stort da faren deres plutselig dukker opp ut av det blå. Maya ser på ham som en fremmed, men broren knytter umiddelbart sterke bånd til denne kjempen av en mann som han er oppkalt etter. Etter et flere uker langt besøk, blir det klart at barna skal være med faren til moren deres i St. Louis. Maya vil ikke, men det er ingen bønn. Tiden i St. Louis skal prege søsknene for resten av livet.

Dette er forfatterens selvbiografi som omhandler barne-og ungdomsårene. Hun hadde i utgangspunktet en god barndom som vokste opp hos privilegerte svarte, selv om rasisme og hets var en del av hverdagen. Hendelsene da hun bodde hos moren, ble derimot et vendepunkt.
Boka er godt skrevet, og det er både spennende og skremmende å følge Maya og Baileys reise.