James Franco spytter når han snakker

av (forfatter) og Daniel Lynau (illustratør).

Gyldendal 2017 Innbundet

Noen ganger må man bare bryte seg løs

Kenneth vokser opp i Skien, i en familie preget av hemmeligheter, en utagerende storesøster, en forknytt mor og en far som forsøker å holde det hele sammen. Det prøver også Kenneth, ved å få sin innesluttede mormor til å fortelle sannheten om det som en gang skjedde. Og ved å besverge virkeligheten gjennom å dikte historier og speide etter stjerneskudd. Men når noen sprayer «Kenneth er homo» på kinoveggen, har han ikke lenger noe valg: Han må ut og bort, først til Oslo og senere til New York, der han snart befinner seg i en virvel av hendelser, og har mareritt om skrivekurset på Columbia University.
Da Kenneth til slutt returnerer til barndomshjemmet, har han med seg en svart poet og en plastpose med helt nye hemmeligheter.
"Storslagen norsk debut ...Det er sjelden å lese en norsk debutroman med en så rik språklig palett. Eikehaug behersker både den brede fortellingen, de intensive øyeblikksbildene, de dvelende og drømmende passasjene og de psykologisk gjennomtrengende og avslørende beskrivelsene. Det er gjort med overskudd, fortellerglede og virtuositet."Arne Hugo Stølan, VG
"... James Franco spytter når han snakker har blitt en underholdende og overbevisende debutroman, skrevet fram med overskudd og fortellerglede, av en forfatter med stort språklig register, åpenbart fortellertalent og stålkontroll på virkemidlene." Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad
"... ganske magisk, et innbydende, Disney-glitrende, samtidig både utstudert og upolert språk. Det er pubertalt og bittersøtt på en medrivende måte, og en rørende skildring av en skjør og skeiv barndom på 1990-tallet."Silje Bekeng-Flemmen, Klassekampen"... en herlig gammelmodig roman, i all sin storkjeftede raushet ... At norske forlag tillater debutanter å sikte såpass høyt, er en av årsakene til at norsk litteratur i dag oppleves som levende og konkurransedyktig. Vil du være med, så heng på."Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv "James Franco spytter når han snakker er et debutantarbeid som bærer preg av et stort fortelleroverskudd. Romanen oser av energi og en myldrende fortellerglede."Hilde Slåtto, Vårt Land

ISBN13 9788205494749

EAN 9788205494749

Omtalt sted New York Oslo Skien

En underlig bok på mange måter ...

James Franco er en kjent skuespiller. Jeg kjenner ham best som Daniel Desario fra TV - serien Freaks and Geeks (1999 - 2000). En fantastisk TV - serie som dessverre fikk altfor kort levetid. Det var en morsom serie som også inneholdt en god del alvor. Den skildrer skoletiden på en utmerket og realistisk måte. Skildringen mellom de kule og de mindre kule, nerdene, skjønnhetene, geniene og så videre er genialt utført, nesten The Breakfast Club aktig. Freaks and Geeks er en serie som beskriver skoletiden på en svært gjenkjennelig måte, på godt og vondt. Jeg får nesten lyst til å se den igjen for husker den som veldig sær.

Karakterer med flere lag
James Franco spytter når han snakker er noe helt annet enn Freaks and Geeks. Den er om hovedpersonen Kenneth som liker å fortrenge sannheten om det ene og det andre ved å dikte opp sine egne historier, fordi det er lettere å håndtere. Han kommer fra en noe komplisert familie der medlemmene består av svært forskjellige personligheter, både sterke og svake. Søsteren hans er en villstyring som er vanskelig å kontrollere. Foreldrene har sine og hverandres problemer å slite med. Attpåtil har Kenneths familie bestemoren hans boende hjemme hos dem. En dag ser Kenneth noe skrevet på en offentlig vegg. Noe om ham selv som gjør til at han flykter fra Skien. Han ender omsider opp i New York og er student ved Columbia University, hvor han studerer kreativ skriving. Noe som er alt annet enn lett for der må man virkelig tåle kritikk. James Franco er på samme studie som Kenneth, og Kenneth blir stadig mer nysgjerrig på denne James Franco. De andre som er på samme studie består av mange forskjellige mennesketyper og det er mye å forholde seg til, både på college og utenfor. Noen år senere vender han tilbake til Skien. Er han den samme Kenneth som han alltid har vært eller er alt annerledes?

En bok bestående av flere deler
Å beskrive denne boka er alt annet enn enkelt da den består av flere deler, og det er en god bok, men det var bare ikke alt jeg likte med den. Må si at jeg likte delen med Kenneth som student i New York best da det var mye som skjedde, og man blir bedre kjent med Kenneth i forskjellige situasjoner. Boka handler om selvaksept, utfordringer, og det å finne seg selv og bare prøve å gjøre det beste ut av ting. Det er mye å kjenne seg igjen i, og Kenneth er en herlig og sterk karakter som er umulig å ikke bli glad i. Han har sine svakheter, men det er helt ok. Det har vi alle og det er menneskelig. Man vil bare heie på ham hele veien for man blir så godt kjent med ham, og jeg har stor sans for hans væremåte.

Boka er på over 400 sider. Jeg har ingen problemer med store bøker, men følte ikke at boka hadde den flyten den skulle ha hatt med en slik størrelse. Da ble det lett at boka ble lest noe stykkevis og delt. Den siste delen var den delen av boka jeg likte minst og som på en måte ikke var nødvendig å ha med. Greit å følge med Kenneths reise videre, men det ble bare ikke like interessant som da han var student i New York, da han måtte klare seg selv og hvor han lærte masse om seg selv.

James Franco spytter når han snakker er en tung, melankolsk og fin oppvekstroman som byr på både humor og alvor. Man blir godt kjent med karakterene og stemningene underveis. En fin roman å få med seg.

Morsom fakta om James Franco som har en liten rolle i boka: Han har blant annet tatt Master of Fine Arts degree in creative writing og har gitt ut egen diktsamling.

Fra min blogg: I Bokhylla

• "Under snøen" av Monika Steinholm