James Franco spytter når han snakker

av (forfatter) og Daniel Lynau (illustratør).

Gyldendal 2017 Innbundet

Noen ganger må man bare bryte seg løs

Kenneth vokser opp i Skien, i en familie preget av hemmeligheter, en utagerende storesøster, en forknytt mor og en far som forsøker å holde det hele sammen. Det prøver også Kenneth, ved å få sin innesluttede mormor til å fortelle sannheten om det som en gang skjedde. Og ved å besverge virkeligheten gjennom å dikte historier og speide etter stjerneskudd. Men når noen sprayer «Kenneth er homo» på kinoveggen, har han ikke lenger noe valg: Han må ut og bort, først til Oslo og senere til New York, der han snart befinner seg i en virvel av hendelser, og har mareritt om skrivekurset på Columbia University.
Da Kenneth til slutt returnerer til barndomshjemmet, har han med seg en svart poet og en plastpose med helt nye hemmeligheter.
"Storslagen norsk debut ...Det er sjelden å lese en norsk debutroman med en så rik språklig palett. Eikehaug behersker både den brede fortellingen, de intensive øyeblikksbildene, de dvelende og drømmende passasjene og de psykologisk gjennomtrengende og avslørende beskrivelsene. Det er gjort med overskudd, fortellerglede og virtuositet."Arne Hugo Stølan, VG
"... James Franco spytter når han snakker har blitt en underholdende og overbevisende debutroman, skrevet fram med overskudd og fortellerglede, av en forfatter med stort språklig register, åpenbart fortellertalent og stålkontroll på virkemidlene." Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad
"... ganske magisk, et innbydende, Disney-glitrende, samtidig både utstudert og upolert språk. Det er pubertalt og bittersøtt på en medrivende måte, og en rørende skildring av en skjør og skeiv barndom på 1990-tallet."Silje Bekeng-Flemmen, Klassekampen"... en herlig gammelmodig roman, i all sin storkjeftede raushet ... At norske forlag tillater debutanter å sikte såpass høyt, er en av årsakene til at norsk litteratur i dag oppleves som levende og konkurransedyktig. Vil du være med, så heng på."Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv "James Franco spytter når han snakker er et debutantarbeid som bærer preg av et stort fortelleroverskudd. Romanen oser av energi og en myldrende fortellerglede."Hilde Slåtto, Vårt Land

ISBN13 9788205494749

EAN 9788205494749