Iskald krig

norsk etterretningsagent bak jernteppet

Aschehoug 2008 Innbundet

Boka forteller historien om en norsk etterretningsagent som opererte bak jernteppet under den kalde krigen på 1970-tallet. Leseren følger operasjonene i detalj, time for time, blant annet inn til sovjetiske militærbaser på jakt etter nye våpensystemer. Har litteraturliste.

Dette er en dramatisk, oppsiktsvekkende og sann fortelling fra den kalde krigen i 1970-årene. For første gang får vi vite at norske agenter opererte bak Jernteppet på denne tiden. Operasjonsområdet var i flere land bak Jernteppet. Oppdragene var livsfarlige og skulle uansett resultat holdes hemmelig for alltid. Agenten var del av et opplegg for norsk beredskap i tilfelle krig. Norsk personell ble utvalgt og opplært for å kunne bli sluppet ut i fallskjerm og operere dypt inne på fiendens område. Stikk i strid med erklært norsk politikk medvirket agenten også i en hittil ukjent transport av ammunisjon fra et norsk beredskapslager til Israel mens landet var i krig.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203291425

EAN 9788203291425

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Øst-Europa

• "Norges hemmelige hær - historien om Stay behind" av Ronald Bye
  • "Døden på Kola" av Morten Jentoft
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Galskapens historie - i opplysningens tidsalder" av Michel Foucault
  • "Historien om Europa - 1900-1945" av Karsten Alnæs