Isbjørnliv

Orion 2008 Innbundet

Fangstmannen Oskar lever alene sammen med hundene sine på Svalbard, men den isolerte ungkarstilværelsen blir snudd på hodet når to isbjørnunger og polarforskeren Nadja gjør sitt inntog i livet hans. Romanen bygger på forfatterens egne erfaringer fra Svalbard.

Isbjørnmor føder sine to unger i et hi oppe i fjellskråningen. Vi blir godt kjent med de to isbjørnungene, hannbjørnen Sol og søsteren Måne, og de skaper mer enn en bekymring hos sin omsorgsfulle mor. I et dramatisk forlis med småbåt er det bare så vidt fangstmannen Oskar berger seg i land. Hans forhold til hundene er gripende, og i en storstorm blir Rødtass, Oskars lederhund, begravet under snømassene. Vi følger Oskars febrilske kamp om å redde sin venn fra snøen. Nadja kommer brått inn i Oskars liv, og da blir den isolerte ungkarstilværelse snudd på hode. Hun er en sterk kvinne som skaper spenning og nye følelser. Både Nadja og bjørnungene gir Oskar tøffe utfordringer - utfordringer han aldri ville vært for uten. Kjell Reidar Hovelsrud har mange overvintringer i felt på Svalbard. Gjennom forskning og fangst har isbjørn vært sentral for ham. Med dette har han skrevet en spenningsbok bygget på egne erfaringer fra Svalbard. En annerledes bok som setter dyrenes tanker og følelser i fokus. Her lever mennesker og ville dyr tett på hverandre.

Forlag Orion

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Svalbard

Skjønnlitteratur der handlingen er lagt til Svalbard.