Ideologiens sublime objekt

Spartacus 2001 Heftet

Inspirert av Jacques Lacans psykoanalytiske teorier og Hegels filosofi, tar forfatteren for seg det moderne livets kulturelle og ideologiske fenomener. Alt fra populærkultur og sosialt hverdagsliv, til moderne filosofi og politikk blir tolket. Har bibliografi.

En dominerende ideologi, mener Slavoj Zizek, viser seg ikke bare i de store politiske sammenhengene, men ytrer seg kanskje i sin mest brennende form på populærkulturens ulike nivåer. Her formidles de forestillinger og fantasier som kjemper om å konstituere vår opplevelse av virkeligheten og oss selv.
Inspirert av Jacques Lacans psykoanalytiske teorier og Hegels filosofi, kaster Zizek seg over det moderne livets kulturelle og ideologiske fenomener med frisk energi. Resultatet blir ofte overraskende, underholdende og svært tankevekkende tolkninger av alt fra populærkultur og sosialt hverdagsliv, til moderne filosofi og politikk.
IDEOLOGIENS SUBLIME OBJEKT introduserer sloveneren Slavoj Zizeks brede intellektuelle register for et norsk publikum. Det er uvanlig lesning: Vi møter en sprenglærd filosof, sosiolog og psykoanalytiker som djervt eksemplifiserer sine resonnement, det være seg ved hjelp av Alfred Hitchcocks filmer, operaene til Mozart eller krigen i Jugoslavia.

Forlag Spartacus

• "Professor Andersens natt - roman" av Dag Solstad
  • "17. roman" av Dag Solstad
  • "Imot kunsten - (notatbøkene)" av Tomas Espedal
  • "Genanse og verdighet" av Dag Solstad
  • "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" av Dag Solstad
  • "Den fremmede" av Jacques Ferrandez
  • "Redderen i rugen" av J.D. Salinger