Ibsens Brand

resepsjon, tolkning, kontekst

av (redaktør).

Vidarforlaget 2010 Innbundet

Bidragene i denne boken diskuterer hvordan Ibsens Brand har blitt tolket og fremført siden 1866. Samlet gir den en innføring i verket og et innblikk i hvordan litteratur kan skape samtaler, konflikter og gåter. Med litteraturliste og navneregister.

Den stridbare presten Brand er den mest omdiskuterte person i norsk litteratur. Forskere og kritikere har ortsatt problemer med å vite hva de skal mene om ham, om han har rett eller tar feil, om han er en helt som strekker seg til det ytterste, eller en idealist på virkelig ville veier. ??Denne boken diskuterer hvordan personen Brand og skuespillet Brand har vært tolket og fremført siden utgivelsen i 1866 og hvordan det er mest rimelig å lese dem i dag. I flere kapitler sees skuespillet i lys av den engelske og tyske romantikken, og det blir drøftet hvordan Brand bør plasseres i forhold til genrebegreper som komedie og tragedie. ??Samlet gir boken en innføring i ett av Ibsens viktigste verk og samtidig et innblikk i hvordan stor litteratur skaper stadig nye samtaler, konflikter og gåter. Bidragsytere:?Erik Bjerck Hagen, Keld Hyldig, Anne Marie Rekdal, Per Buvik, Frode Helmich Pedersen, Lisbeth Pettersen Wærp, Anders Kristian Strand, Eirik Lodén, Jørgen Magnus Sejersted og Eirik Vassenden

Forlag Vidarforlaget

Omtalt person Henrik Ibsen

Språk Bokmål Nynorsk

"Ikke tusind Ord sig prenter som en Gjernings Spor!"

Siden det heller ikke lenger er et krav i [lære]planen at elevene skal lese et Ibsen-drama slik det var tidligere, blir Ibsen oftere valgt bort, eller klassen ser en filmet teaterforestilling på video. Jeg [dvs. Anne Marie Rekdal] er slett ikke overbevist om at elevene er tjent med den siste løsningen.

Her er dei bøkene i samlinga mi som handlar om Henrik Ibsens liv og forfattarskap

• "1814 - miraklenes år" av Karsten Alnæs
  • "Min kamp - sjette bok" av Karl Ove Knausgård
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Min kamp - femte bok" av Karl Ove Knausgård
  • "Min kamp - fjerde bok" av Karl Ove Knausgård