I slik en favn

av (forfatter) og Anne Elligers (oversetter).

Tiden 2002 Innbundet

Camille forfølger en vakker mann på gaten. Da han viser seg å være psykolog, bestemmer hun seg for å forføre ham, ikke ved å skjule seg, men ved helt ærlig snakke med han om den delen av menneskeheten som interesserer henne mest: mennene. En enkelt kvinnes selvportrett kommer til syne gjennom hennes følsomme, morsomme og entusiastiske portrett av de mange menn hun har kjent og elsket gjennom livet. Trådene spinnes mellom de ulike relasjonene, og vikler seg løselig omkring hovedpersonen.

Vakker, fransk roman hvor en kvinne portretteres gjennom humoristiske og følsomme beretninger om hennes kjærlighet til mennene i sitt liv. Romanen har fått strålende kritikker fra et bredt fransk anmelderkorps, og ble raskt nummer én på bestselgerlistene. I slik en favn er en sjenerøs roman som sprudler av overskudd, sensualitet og humor. Forfatteren er en ordkunstner som skaper et avansert og betagende litterært univers. Den kvinnelige hovedpersonen forfølger en vakker mann på gaten. Da han viser seg å være psykolog, bestemmer hun seg for å forføre ham, ikke ved å skjule seg, men ved helt ærlig å snakke med ham om den delen av menneskeheten som interesserer henne mest: Mennene. Slik portretteres hun gjennom sine følsomme, morsomme og entusiastiske beskrivelser av menn hun har kjent og elsket: bestefaren, faren, den første kjærligheten, broren hun aldri har hatt, læreren hennes, elevene hennes, ektemannen, forlagsredaktøren, sønnen, elskerne, leserne - de som har gjort henne til datter, elskerinne, mor og til forfatter. Oversatt av Anne Elligers. Franske Camille Laurens (f. 1957) debuterte i 1991 og har siden gitt ut flere bøker. "En av bokhøstens vakreste bøker", het det da I slik en favn utkom i Frankrike. Den mottok Prix Fémina 2000, og er solgt til en rekke land.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2002