I skyggen av Vesuv

romerske hemmeligheter i Napoligulfen

Aschehoug 2009 Heftet

Forfatteren tar oss med på en reise tilbake til år 79 e.Kr. og vulkanen Vesuvs utbrudd. Han beskriver noen av antikkens best bevarte byer og byggverk rundt Vesuv, det vil si i området rundt Napoli og Napoligulfen, og forteller om livene til kjente og ukjente mennesker som levde i området. Boken gir et historisk bakteppe for den som ønsker å oppleve denne regionen i dag. Har litteraturliste.

I denne boken oppsøker vi antikkens best bevarte byer. Vi skal lete etter bondegårder og luksusvillaer, keiserpalasser og privathus. Forfatteren forteller om akveduktenes hemmeligheter og romernes største ingeniørkunst. Vi lærer om måten folk levde på, om deres smak og behag. Alle avstøpningene i gips viser oss mennesker Vesuv drepte i året 79. Da nøt hele verden godt av den romerske fredstilstand som rådet. Velstand preget hele regionen, som den dag i dag utgjør en av vår klodes desidert vakreste perler. Dette er en bok for dem som vil reise i området, samtidig som den er en rikholdig vandring i kulturhistorien.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203236822

EAN 9788203236822

Serier Utenfor allfarvei Aschehoug reise

Omtalt tid Antikken 2000-2009

Omtalt sted Romerriket

Bøker fra Napoli og deromkring.