Hydrografen

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Aschehoug 2005 Innbundet

Franz von Karsch-Kurwitz er en preussisk aristokrat som splittes mellom en følelse av total kjedsomhet og en medfødt sans for disiplin. Han sleper seg fra det ene kjedelige herreselskapet til det andre og er én dag fra å forlove seg. Litt tilfeldig har han utdannet seg som hydrograf og en dag i 1913, forlater han alt og går om bord i en båt som skal til Valparaiso. En mystisk kvinnelig passasjer stiger på i Lisboa og endevender hele reisen.

Våren 1913 går Franz von Karsch-Kurwitz om bord i båten «Posen» i Hamburg med kurs for Valparaiso for å forske på bølgenes bevegelse. Men til tross for hans alvorlige intensjoner er det et faktum at hans liv har nådd en blindgate, at forventningene er på et nullpunkt. Ved ankomsten til Lisboa forandrer alt seg. En ny passasjer stiger om bord, den vakre og mystiske Asta Marin, som vil endevende von Karsch. liv. Forfatteren, Allard Schröder, har maktet å gjøre sin melankolske helt til en fascinerende hovedperson, han er en mester i å skape atmosfære, og han får leseren til nesten fysisk å føle havets vind, det skarpe lyset og bølgene. Hydrografen ble tildelt Nederlands største litterære pris, AKO, da den kom ut i 2002.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203207945