Huset på Sugar beach

på leting etter en tapt afrikansk barndom

av (forfatter) og Hege Mehren (oversetter).

Aschehoug 2009 Innbundet

Forfatteren vokste opp i Liberia og her forteller hun historien om sin idylliske, privilegerte barndom i familiens overdådige villa. Da hun var åtte år, fikk hun en fostersøster, Eunice. Eunice var fattig, men tross for klasseforskjellene ble de to jentene uadskillelige. I 1980 kom det blodige militærkuppet, og familien søkte tilflukt i USA. Eunice lot de være igjen. Etter 23 år er forfatteren tilbake i Liberia på jakt etter sine afrikanske røtter og Eunice.

Helene Cooper vokste opp i Liberia, og i Huset på Sugar Beach forteller hun om en idyllisk og privilegert barndom. Hun fikk en fostersøster, Eunice, som kom fra karrige kår, men da det blodige militærkuppet kom i 1980, søkte Helenes familie tilflukt i USA, og Eunice ble igjen. Etter 23 år er Helene tilbake i Liberia - nå et av verdens fattigste land. Hva skjedde med Eunice under borgerkrigen? Helenes beretning om jakten på Eunice og sine egne afrikanske røtter er sterk og usentimental og gir kunnskap og innsikt, men aller mest er denne boken en gripende historie om to søstre.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203211867

EAN 9788203211867

Omtalt sted USA Liberia

Omtalt person Helene Cooper

Da vi gikk om bord i flyet, var vi privilegerte kongofolk, eliten. Da vi kom fram til Knoxville, var vi flyktninger fra Afrika.

• "De usynlige" av Stef Penney
  • "Ved stupet - roman" av Lori Lansens