Homecoming

Mantle 2023 Heftet

Adelaide Hills, Christmas Eve, 1959.
At the end of a scorching hot day, beside a creek in the grounds of a grand and mysterious mansion, a local delivery man makes a terrible discovery. A police investigation is called and the small town of Tambilla becomes embroiled in one of the most shocking and perplexing murder cases in the history of South Australia.

Sixty years later, Jess is a journalist in search of a story. Having lived and worked in London for almost twenty years, she now finds herself laid off from her full-time job and struggling to make ends meet. A phone call out of nowhere summons her back to Sydney, where her beloved grandmother, Nora, who raised Jess when her mother could not, has suffered a fall and been raced to the hospital.

At a loose end in Nora's house, Jess does some digging into her past. In Nora's bedroom, she discovers a true crime book, chronicling the police investigation into a long-buried tragedy: the Turner Family Tragedy of Christmas Eve, 1959. It is only when Jess skims through the book that she finds a shocking connection between her own family and this once-infamous crime - a crime that has never been truly solved. And for a journalist without a story, a cold case might be the best distraction she can find . . .

An epic novel that spans generations, Homecoming asks what we would do for those we love, and how we protect the lies we tell. It explores the power of motherhood, the corrosive effects of tightly held secrets, and the healing nature of truth.

Forlag Mantle

Utgivelsesår 2023

Omtalt tid 1960-1969 2020-2029

Omtalt sted Australia

God blanding av historisk roman (med typisk veksling mellom nåtid/fortid), og krimgåte. Forfatteren bruker mange tråder/vinklinger for å få fram flere og flere biter av historien. De som forventer romantisk feelgood vil bli skuffet. Plott og tone/stemning minner om de andre bøkene til Morton, denne litt særegne blandingen av tidsbilde fra gamledager, og mysterium. Gode person/tanke/psyke-skildringer, mye mer sammensatte og realistiske enn i rene feelgoodbøker.

Denne boken er så lang og detaljert at det ble langtekkelig. Ideen med et mysterium er god, men her ble det alt for mye av det gode, spesielt på slutten. Ville ikke anbefale denne.

Kate Morton er kanskje ikke en produktiv forfatter, men noen ganger er bøkene hennes verdt ventetiden.

Morton sine bøker inneholder ofte mysterier som varer over lengre tid, fortid som møter nåtid og har en del hemmeligheter på lur. Handlingene hennes kan virke noe gammeldagse, men det er det som er sjarmen. Bøkene hennes kan virke som kvinneromaner. På en måte er de det, men samtidig ikke.

En forferdelig familietragedie
I Hjemkomst blir man kjent med Jess Turner som i de siste tjue årene har bodd i London og jobber som journalist. En dag får hun en telefon om at bestemoren hennes Nora, er skadet og innlagt på sykehus. Selv om Nora er i Sydney, ser Jess på henne som en slags mor siden det er hun som har oppdratt henne, og tatt seg av henne mest i Darling House. Derfor reiser Jess hele veien til Sydney. Bestemoren hennes skal ha skadet seg mens hun var på vei til loftet, hvor hun aldri pleier å være. Og når Jess ankommer Darling House, finner hun en true crime bok bestemoren hennes nylig har lest i. True crime, altså krimhistorie fra virkeligheten, boka er om familien Turner som rystet et helt samfunn i 1959. Moren i boka og hennes tre barn ble funnet døde utendørs på julaften, og det fjerde barnet (et spedbarn) var forsvunnet. Hva har skjedd, og hvorfor leste bestemoren hennes om denne saken? Er det noe Nora ikke har fortalt Jesse?

Handlingen vandrer fra 1959 og 2018, og hopper mye i tid mellom disse årene da man blir kjent med Noras bakgrunn, Pollys bakgrunn, (som er moren til Jess), og Jess selv. Derfor er boka på godt over seks hundre sider. Morton tar seg tid til å bygge opp familiesagaen oppgjennom årene, slik at man blir godt kjent med både tiden som alltid er i bevegelse, karakterene og omgivelsene. Og ikke minst; relasjonenene og familiehistorien. På den måten skjønner jeg godt hvorfor denne boka ble noe i stor, for Morton ville nok gi det hele tid og godgjøre seg til man kanskje blir klokere på det hele. Selv om størrelsen på boka kan virke skremmende for noen, kan jeg forsikre om at Hjemkomst var veldig lettlest og fonten er noe stor.

Lang historie med mange detaljer
Selv om jeg foretrekker store bøker fremfor de smale, for synes det er lettere å komme inn i handlingen i de store bøkene, kunne denne godt ha vært forminsket uten at det ville gjøre noen forskjell. Både jeg og Morton har sansen for detaljer, men her kan man blant annet forvente seg fem-seks sider om en knust tekopp, så ikke rart at det fort blir mange sider, da. Det er også en del partier som egentlig ikke har like stor betydning, og da ble det noe seigt.

Synes heller ikke at slutten, var spesielt sjokkerende. Likevel likte jeg historien til tross for dysterheten, og setter pris på hva Morton forsøkte å gjøre med denne boka, for ofte glimtet Hjemkomst til uten å skinne helt. På coveret sier Publishers Weekly: "Mortons beste til nå.". Noe jeg er helt uenig i. En svunnen tid er fremdeles hennes beste, og Hjemkomst var et hederlig forsøk.

Fra min blogg: I Bokhylla

Eksemplar fra Vigmostad & Bjørke, mot en ærlig anmeldelse

"Det har ingen hensikt å se seg tilbake," sa hun. "Ta et valg og stol på at du har valgt rett."

Evne til selvkritikk var en ting, ubesluttsomhet på grunn av overanalyse var noe annet.

I et langt ekteskap var det tider for å insistere, og tider da det å få viljen sin ikke var verdt prisen. Kunsten var å vite forskjellen.

Jeg aksepterer at ikke alle mennesker er egnet til å være forelder,sa hun mer enn en gang. Det jeg ikke kan tilgi, og aldri vil forstå, er hvordan noen kan få seg til å skade sine egne barn.

• "Den magiske hagen" av Kelly Bowen
  • "Vent på meg - basert på Simon Jacobs' sanne historie" av Santa Montefiore