Høyrepopulismens hemmeligheter

Spartacus 2012 Heftet

Forfatteren tar for seg høyrepopulismens økende oppslutning i Europa og i USA og ser på årsaker til fremgangen. Etter å ha snakket med politikere fra alle leire, lyttet til journalister og deltatt på valgvaker, forsøker han her å finne ut hvorfor høyrepopulismens retorikk treffer de velgerne som føler seg forlatt og oppgitt av de andre partiene. Har litteraturliste.

Høyrepopulismens spøkelse går over Europa. Siden midten av 1980-tallet har de høyrepopulistiske partiene i snitt seksdoblet sin oppslutning i Vest-Europa. I land etter land tas de også inn i den parlamentariske varmen og bidrartil å støtte borgerlige regjeringer. Etter 2013 kan Norge for første gang få et høyrepopulistisk parti i regjering. Men hva er det egentlig som skjer? Er disse partienes velgere fylt av fremmedhat og konspirasjonsteorier eller representerer de et sunt folkelig opprør? Stemmer detvirkelig at folk ikke vet sitt eget beste? I denne boka tar Ketil Raknes leseren med på en høyrepopulistisk reise gjennom Sverige, Danmark, Norge og Nederland, før den avsluttes med et eget kapittel fra USA. Han har deltatt på valgvaker, lyttet til journalister og samfunnsvitere og snakket med politikere fra alle leire. Han forsøker å avdekke hemmelighetene bak hvordan høyrepopulistenes retorikk treffer globaliseringens tapere, de som føler seg forlatt og oppgitt av de andre partiene.

Forlag Spartacus

Omtalt sted USA Europa

Forsøk på å holde oversikt over leseåret 2012

• "Best å holde kjeft? - en liten bok om ytringsfrihetens krise" av Frank Rossavik
  • "Hvorfor ytre høyre vinner debatten - og hvordan vi kan stoppe dem" av Eivind Trædal
  • "Sinte hvite menn - de ensomme ulvenes terror" av Audhild Skoglund
  • "En liten verdenshistorie - den forunderlige historien om oss" av Ernst H. Gombrich
  • "Buddhismen" av Knut A. Jacobsen
  • "Det mørke nettet - om høyreekstremisme, kontrajihadisme og terror i Europa" av Øyvind Strømmen
  • "Mellom bakkar og kjøttberg - oppskrift på en ny matpolitikk" av Espen Løkeland-Stai
  • "Kjønn og ukjønn - ordhistoriske essay" av Kristin Fridtun
  • "Sekter" av Audhild Skoglund
  • "De superrike - sytekultur og kravmentalitet blant norske milliardærer" av Mímir Kristjánsson
  • "Begrav lenkene - kampen mot slaveriet" av Adam Hochschild
  • "Det internasjonale gjennombruddet - fra ettpartistat til flerkulturell stat" av Terje Tvedt