Hjelpe meg!

en bok om voldtekt

av (redaktør) og Klas Jønsson (illustratør).

Hertervig forl. 2011 Heftet

Boka henvender seg til ofre for voldtekt og seksuelle overgrep og deres pårørende. Fagfolk bidrar med informasjon om fysiske og psykiske reaksjoner etter voldtekt, hva som skjer ved et voldtektsmottak, hvordan en politianmeldelse foregår og hvordan bistandsadvokaten kan hjelpe. Boka gir oversikt over organisasjoner og selvhjelpsgrupper, og voldtattes egne historier er samlet i eget kapittel.

Dette er en bok som setter søkelyset på voldtekt og seksuelle overgrep. Hjelpe meg! er en bok som vil kunne hjelpe både den som rammes, venner, pårørende, skoleelever, studenter og samtlige fagmiljøer til en bedre forståelse for den utsattes mange reaksjoner. Boken gir også informasjon om hvordan vi på et tverrfaglig nivå kan bidra til at den rammede får livet og fargene tilbake. Noen av Norges dyktigste fagfolk bidrar her med informasjon om hvilke fysiske og psykiske reaksjoner man kan få etter en voldtekt, hva som skjer når man kommer til et voldtektsmottak, hvordan en anmeldelse av overgrepet hos politiet foregår, og hvordan bistandsadvokaten kan hjelpe. Ikke minst forsøker boken å belyse hvordan noen kan få seg til å begå slike grusomme handlinger. Et kapittel er viet noen av de voldtattes egne sterke historier, og bakerst i boken finnes en presentasjon av frivillige organisasjoner og selvhjelpsgrupper som kanskje kan være til hjelp.

Forlag Hertervig forl.

Men det er jo også sånn i livet at det som du ikke knekkes av, kan du vokse og styrke deg på !

Det er ikke slik at tiden leger alle sår, men tiden er en venn.

Skal vi hindre at personer utvikler overgrepsatferd, må vi forstå hvilke faktorer det er som ligger bak. Uten en slik tilnærming vil vi aldri få redusert seksuelle overgrep. Enkelte har hevdet at det å forstå årsakene til seksuelle overgrep er det samme som å unnskylde dem. Som analogi kan man si at det å forstå hvorfor trafikkulykker finner sted, ikke er det samme som å unnskylde dem.

Nødvendig oppfølging hos psykolog eller psykiater burde være gratis ved voldtektsmottakene i ett år fra behandlingen startes.