Havneguiden

Langesund til Lindesnes

av (forfatter), Jørn Engevik (forfatter), Rune Nylund Larsen (illustratør) og Jørn Engevik (illustratør).

Cappelen og Skagerrak forlag 2007 Spiral

Boken inneholder opplysninger om 222 havner og fortøyningsplasser langs strekningen Langesund-Lindesnes. Havnene er fotografert fra luften, slik at man får et godt inntrykk av innseilingsforholdene på stedet. Kartskisser over de aktuelle havnene viser hvor fortøyningsplasser og eventuelle grunner ligger. I tillegg finner du informasjon om lokale strender, spisesteder, sanitæranlegg med mer.

De to Havneguidene har blitt et must for båtfolket, og foreligger nå i oppdatert utgave. Bøkene gir komplett oversikt og all praktisk informasjon du trenger for å benytte havnene i vår fantastiske skjærgård. Nærmere 450 havner i Indre og ytre Oslofjorden og langs hele Sørlandskysten er dekket. I tillegg til de mer kjente og tilrettelagte havnene, er også mindre kjente havner med. Bøkene er i stort og oversiktlig format, praktisk innbundet med spiralrygg.

Havneguiden 1 inneholder hele 224 havner fra Koster til Langsund.
Havneguiden 2 dekker et tilsvarende antall havner fra Langsund til Lindesnes.

Havneguidene er delt inn i seilingsområder. Til hvert område er det utarbeidet et planleggingskart hvor hver enkelt havn er tegnet inn. For at du raskt kan danne deg et bilde av havnenes kvaliteter, er hver havn presentert på en helside med følgende elementer:

Flybilde
Gir fantastisk oversikt over havnen og omgivelsene. I 2007-utgaven er innseilingsleder, dybder, skjær og ankringsplasser inntegnet på bildene.

Tekst
Her beskrives alt fra hvordan bunnforholdene og ankerfeste er, til tips om utflukter fra havnen.

Faktaboks
Gir rask oversikt over fasilitetene i havnen ved hjelp av klare symboler.

Kart
Hvor fortøyer du best? Hvor er den beste innseilingen? Hvor er fortøyningsboltene festet i fjellet? Kartene er utarbeidet på grunnlag av tilgjengelige kartopplysninger kombinert med forfatternes egne observasjoner.
* Nyheter i 2007-utgaven:
* Info på flybildene! Innseilingsleder (trygge seilingsleder) er nå inntegnet på bildene. Dybder, skjær og ankringsplasser likeså.
* Kartene: 2500 nye detaljer er lagt inn: umerkede skjær, grunner, dybder, plassering av fortøyingsbolter i fjellet, søppelstativer og badestrand, m.m.
* Ajourført fakataoversikter for hver havn

Forlag Cappelen Skagerrak forlag

Utgivelsesår 2007