Havneguiden

Langesund til Lindesnes

av (forfatter), Jørn Engevik (forfatter), Rune Nylund Larsen (illustratør) og Jørn Engevik (illustratør).

Cappelen og Skagerrak forlag 2006 Spiral

Boken inneholder opplysninger om 222 havner og fortøyningsplasser langs strekningen Langesund-Lindesnes. Havnene er fotografert fra luften, slik at man får et godt inntrykk av innseilingsforholdene på stedet. Kartskisser over de aktuelle havnene viser hvor fortøyningsplasser og eventuelle grunner ligger. I tillegg finner du informasjon om lokale strender, spisesteder, sanitæranlegg med mer.

Havneguiden 2 - Langesund til Lindesnes. Havneguiden gir oversikt og praktisk informasjon om fortøyningsplasser i vår fantastiske skjærgård. Havneguiden 2 inneholder hele 222 havner fra Langesund til Lindesnes. I tillegg til de mer kjente og tilrettelagte havnene, er også mindre kjente havner tatt med. Hver havn er presentert med en helside i boken, med et helikopterbilde, en beskrivende tekst, en detaljert kartskisse og en faktaboks, slik at du raskt kan danne deg et bilde av havnens kvaliteter. I tekstbeskrivelsene har vi tatt med alt fra hvordan bunnforholdene og ankerfeste er, til tips om utflukter. I faktaboksene får du oversikt over fasilitetene i havnen ved hjelp av klare symboler. Kartskissene er utarbeidet på grunnlag av tilgjengelige kartopplysninger kombinert med forfatternes egne observasjoner. Her finner du bl.a. svar på: Hvor fortøyer du best? Hvor er den beste innseilingen? Hvor er fortøyningsboltene festet i fjellet? Havneguiden 2 er delt inn i seks seilingsområder. Til hvert område er det utarbeidet et planleggingskart hvor hver enkelt havn er tegnet inn. I tilknytting til planleggingskartet er det også laget en bildeoversikt. Planleggingskartet og bildeoversikten er et nyttig hjelpemiddel når morgendagens tur skal diskuteres og planlegges. I tillegg finnes en alfabetisk havneoversikt bakerst i boka. Havneguiden 1 dekker et tilsvarende antall havner fra Koster til Langesund.

Forlag Cappelen Skagerrak forlag

Utgivelsesår 2006