Havets mysterier

utrolige historier fra virkeligheten

av (illustratør) og Erling Svensen (forfatter).

Kom forlag 2014 Innbundet

Havets mysterier
er skrevet for deg som er nysgjerrig på hva som skjuler seg under havflaten. Her er ikke noe diktet opp, alt er virkelig. Faktisk skjer mye av det langs hele Norskekysten hver eneste dag.
Alle historiene er hentet fra norske havområder og skrevet for barn i alderen 7-13 år.

Forfatter og marinbiolog Henning Røed skriver med kjærlighet til havet. Med innlevelse og sterkt engasjement åpner forfatteren den skjulte og spennende verden for nye generasjoner.

Erling Svensen er Norges fremste undervannsfotograf. Boken Dyreliv i havet med 1300 undervannsbilder av høy kvalitet er hans mest kjente utgivelse, men han har også en rekke andre bøker bak seg.

Boken inneholder disse historiene, alle rikt illustrert med flotte undervannsfotografier:
Brennmanetens beste venn.
Fiskepromp kostet millioner.
Gjem deg eller dø!
Nakensneglen, fargerik, men farlig.
Laksen har innebygget GPS.
Fisk med egen fiskestang.
Er norske haier farlige?.........

Forlag Kom forlag

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788293191254

EAN 9788293191254

Serie Havets mysterier (1)

Har du noen gang lurt på hva som skjuler seg under havoverflaten her i Norge? Da er dette boka for deg. Henning Røed er Marinbiolog, og sammen med fotograf Erling Svensen har de kommet nært på livet i havet langs norskekysten. Visste du at brennmaneten ikke bare er farlig, men også kan beskytte småfisk mot fiender? At det finnes fisk som har en fiskestang? Eller at en stim med sild kan prompe så kraftig at du kan høre det med en mikrofon og se det på et ekkolodd? Her er det mye å lære både for voksne og barn. Dette er en flott bok å lese sammen. Kanskje dere blir så inspirert at dere tar en tur i fjæra eller drar til et akvarium etterpå.

MRT