Gutten til venstre

Gyldendal 2005 Innbundet

Broren til Adrian, Tobias, har Downs syndrom. Adrian bor sammen med bestevennen, Otto, som benytter enhver sjanse til å utføre outrerte sosiale eksperimenter. Både Otto og Tobias krever og får oppmerksomhet, på hver sin måte. Annenhver uke kjører Adrian ut til barndomshjemmet for å være sammen med Tobias og avlaste foreldrene noen timer, men likevel har han alltid dårlig samvittighet. En dag møter han en jente på fest. Hun begynner også å kreve noe av ham.

Annerledes brorskap, skyld og kjærlighet Broren til Adrian, Tobias, fyller snart atten. Ingen var sikre på om han i det hele tatt kom til å leve så lenge. Han har Downs syndrom. Adrian skjønte tidlig i barndommen at Tobias var langt skjørere og viktigere enn ham. Nå bor Adrian i kollektiv med barndomskameraten Otto. Adrian studerer spansk på Blindern, men får liksom ikke helt taket på det, eller noe annet for den saks skyld. Han aner ikke helt hvem han er, hvor han er på vei og sliter med følelsen av hva slags rett han har til å være til. Og så kommer Kvinnen, Vilde, susende inn i hans liv, men hun suser dessverre like fort videre. Sverre Henmo har skrevet en fengslende roman om livet som student, om et vakkert forhold mellom to brødre, der den ene ikke er som alle andre, og om en familie, der alle har dårlig samvittighet.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205338074

EAN 9788205338074

"Han er en sånn som går rundt i slitte skinnjakker og flanellskjorter og tror det gjør ham til mann. Snakker lavt og lite. Sånn som jenter synes er spennende til de våkner opp etter noen år og oppdager at typen rett og slett bare snakker lavt og lite. Det er jo egentlig ikke så imponerende mystisk,."

• "Oslostaner - en Bollywood-roman" av Noman Mubashir
  • "Sammen er vi en og en" av Sverre Henmo