Grønnøyd monster

Bonnier norsk forlag 2022 Heftet

Vinner av Sølvkniven og nominert til Riverton-prisen!

Psykologisk thriller - solid forankret i lokalsamfunn i Vestfold.

Årets roman fra Myriam H. Bjerkli er frittstående, men karakterene er kjent for dem som har lest Engelens fall.

Vibeke og Christian har giftet seg. Alt er tilsynelatende bra, men Vibeke mottar noen rare brev der noen forsøker å advare henne, og hevder at Christian drepte den forrige kona si. Noen skraper opp bilen hennes og skriver HORE!!! på den. Samtidig blir hun dårlig og kjenner seg både uvel og svimmel. Hun går til legen som konstaterer at hun er blyforgiftet. Er det virkelig noen som prøver å ta henne av dage? Har avsenderen av brevet rett, er Christian virkelig en skruppelløs morder?

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2022

Serie Håkon Haakonsen (5)

Genre Psykologiske thrillere

Omtalt sted Vestfold

Tildelt litteraturpris Sølvkniven 2023

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

BOKOMTALE: Grønnøyd Monster av Myriam H. Bjerkli. Leseeksemplar fra forfatteren

I denne psykologiske thrilleren møter vi igjen Vibeke Olden fra Sandefjord. Hun er nygift med Christian, og det tar ikke lang tid før hun avslører hans mørke sjalusi. Christian har lenge hatt elskerinnen, Reddie. Forholdet er, fra hans side lagt på is. Reddie, derimot er ikke klar for at forholdet skal avsluttes. Selvfølgelig skjer det noen drap, og vi møter igjen politimannen Håkon Haakonsen, som har en dement mor.

God historie med et språk som flyter godt og lett.

Les hele omtalen her

Bjerkli leverer igjen! Lettlest, spennende og masse action! Sjalusi er den røde tråden i denne kriminalromanen, sjalusi mot ekser man ønsker å straffe på ulike måter.

Enda en fengende historie, uten for mange usannsynlige krumspring. Dette var en jevn psykologisk thriller, litt "dagligdags" og godt skrevet. Desidert en av mine favorittforfattere i krimsjangeren.

• "Syndebarn" av Ulrika Rolfsdotter
  • "Jentene i skyggen" av Simon Häggström
  • "Elskede Emilie" av Myriam H. Bjerkli
  • "Det du eier evig - en politiroman" av Inger Johanne Øen
  • "Stjerneskudd" av Dag Otto Lauritzen
  • "Slukke liv" av Pernilla Ericson
  • "Paradis - kriminalroman" av Frøydis Lilledalen
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Livvakten" av Tove Taalesen
  • "Gutten fra barnehjemmet" av Mark Hill