Gravlagt i himmelen

den utrolige historien om sherpaene på K2s mest skjebnesvangre dag

av (forfatter), Amanda Padoan (forfatter) og Nina Aspen (oversetter).

Wigestrand 2014 Innbundet

Da elleve klatrere døde på K2 i 2008. Edmund Hillary ble den første som besteg Mount Everest, og da hadde han sherpaen Tenzing Norgay ved sin side. Sherpaene har vært de ubesungede heltene i bakgrunnen helt siden tindebestigere fra Vesten begynte å klatre i Himalaya. I august 2008, da elleve klatrere mistet livet på ett av verdens farligste fjell, K2, var det to sherpaer som overlevde. De kom opprinnelig fra fattigdom og politisk uro, men var blitt to av verdens dyktigste fjellklatrere. "Gravlagt i himmelen" er basert på enestående innsyn og intervjuer, og gjør at sherpaenes fabelaktige historie blir kjent for første gang. Peter Zuckerman og Amanda Padoan uforsker Chhiring Dorje Sherpa og Pasang Lamas kryssende liv og følger dem fra landsbyene de kommer fra høyt oppe i Himalaya, til slummen i Katmandu, over Pakistans isbreer og til baseleiren på K2. Da katastrofen rammer i Dødssonen, er Chhiring Pasang overlatt til seg selv på en isvegg, uten isøks, mens han venter på å dø. Redningen som følger, er blitt en legende innen fjellsport. "Gravlagt i himmelen" er både et gripende og spennende eventyr og en frodig studie av sherpaenes skikker og kultur. I tillegg gjenforteller boken en av de mest dramatiske beretningene i fjellklatringens historie fra en ny og fascinerende synsvinkel. Boken er vinner av "The Banff Mountain Book Award" og "The NCTE George Orwell Award".

Peter Zuckerman er blitt beæret med "the Livingston Award" og "the National Journalism Award", to av de mest prestisjetunge prisene innenfor amerikansk journalistikk. Han bor i Portland, Oregon. Kusinen Amanda Padoan har klatret i Karakoram og Himalaya. Hun er bidragsyter i explorersweb.com, en nettside om fjellklatring, og bor i Los Angeles, California.

Forlag Wigestrand

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Pakistan Nepal

• "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "Slåttekar i himmelen - roman" av Edvard Hoem
  • "Stille dager i Mixing Part" av Erlend Loe