Gjennom alt

om psykisk uhelse, drømmer og identitet

av (forfatter) og Karina Loka (oversetter).

Hermon 2023 Heftet

Bak vakre fasader og smil er mange personer rammet av psykisk uhelse. De plages av panikkangst, depresjon, stress, uro, søvnproblemer og utmattelse. Og det er ikke bare folk utenfor kirkens verden som rammes. Hvordan er det å være kristen og kjempe med psykisk uhelse i et miljø der det finnes en forventning om at man skal leve et enkelt og problemfritt liv?

Camilla Olsson vet det. Hun fikk angstanfall som ung, nygift lærerstudent. Anfallene gjorde henne handlingslammet og fikk henne både til å unngå å være alene og til å unngå å vise seg ute blant folk. Den psykiske uhelsen preget hele tilværelsen, og håpløsheten var påtrengende.

Camilla og mannen hennes, Anders, kastet seg på Jesus og begynte å vandre på bønnens vei. Reisen var tøff og smertefull, men samtidig lærerik og gjenopprettende.

Camilla lærte Gud å kjenne som sin Far, Jesus som smertenes mann og Den Hellige Ånd som sin hjelper. Med Guds hånd i sin møter hun i dag livets utfordringer som kone, mamma, pastor og forkynner i et til tider hektisk arbeid for Guds rike, der hun både har gode dager og mindre gode dager.

Denne boken vil endre ditt bilde av hvordan det er å leve med angst. Bokens budskap er at det er mulig å finne mening og oppleve stor livskvalitet selv om sjelen kjemper. Camilla Olsson ønsker å bryte skammen og tausheten som finnes omkring det at kristne ledere og pastorer kan gå gjennom perioder med psykisk uhelse.

Åpent og ærlig, med mange historier og en god dose humor, oppfordrer hun leseren til å omfavne prosessene som livet iblant tvinger oss inn i, samt å våge å stole på at Gud er god og nådefull mot sine barn.

Forlag Hermon

Utgivelsesår 2023

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Camilla Olsson

Det som noen ganger kan føles som en svakhet i livet mitt, er det som får meg til å være avhengig av Gud.

Det er noe i det regelmessige, enkle og langsiktige som skaper rom for å berøre våre medmennesker på et dypere plan enn om man stadig er på jakt etter noe nytt.