Frost og varme

Gyldendal Tiden 1997 Innbundet

Zool må flykte fra den grusomme byen Zaloo, en by med diktatur, og han rømmer til Izh. Han oppdager at det også i denne byen i isødet hersker onde krefter. Dette er den sjette boka om Skogland.

Ny fantasy fra Thore Hansen Thore Hansen - forfatteren bak Skogland-serien, er her med en ny fantasyroman for ungdom. Han er trofast mot utgangspunktet for den fantastiske fortelling; hans verdener er befolket med mennesker og vesener av ulike slag, de lever i fantasilandskap, men som samfunn kan de til forveksling kan minne om vår egen verden. I «Frost og varme» møter vi unggutten Zool, som er gjeter og lever sammen med mor og far i diktaturet i Kaloo. Diktatorens grep strammer seg til, og en kveld da Zool kommer hjem, finner han moren død. Faren sier at de må prøve å komme seg bort. Det blir en dramatisk reise med et fremmed skip, og faren dør underveis. Zool er alene tilbake og bestemmer seg for at han vil bli med de som har hjulpet ham så langt. Og han kommer til Izh, der det tilsynelatende er friere og åpnere enn i Kaloo. Men han oppdager snart at det er krefter der som kan virke like onde og grusomme som i Kaloo. Boken er gjennomillustert i sort/hvitt av forfatteren. Han har skrevet flere bøkr for voksne, samt en rekke bildebøker og romaner i fantasygenren for barn og unge.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1997