Fromont & Risler

Nasjonalforlaget 1932

Forlag Nasjonalforlaget

Utgivelsesår 1932

Språk Norsk

"Kjærlighet gjør blind" heter det. Her i denne boka til Daudet får en et bevis på at det kan være noe i det. Så blind kan en bli at en ser ikke hva ens ektefelle driver med bak ryggen på en.
Fromont og Risler er kompanjonger, og bor i samme leilighetsbygg i Paris med sine koner.
Når en ung kvinne kommer fra lutfattige kår og gifter seg med en som hun tror har ei lommebok som aldri blir tom, skaper det problemer. Det skaper enda større problemer etterhvert når hun kaster sin øyne på sin manns kompanjong og han forbruker så mye på henne at han må begynne å ta av kassa på fabrikken.
Her er intriger, grådighet og de triste skjebners bok. Handlingene i boka kunne med letthet ha blitt flyttet fra 1800 tallets slutt i dag, altså er temaet like aktuelt i dag på godt og vondt.

De blå nettene tilhørte ekteskapsbruddet, denne forbrytelse som frekt hadde trengt sig inn, som talte lavt, som snek sig med lydløse skritt bak nedrullede gardiner mens huset lå i dyp søvn og gjorde sig både blind og stumt og ufølsomt som selve de stener det var bygd av, akkurat som det skammet sig for å se og høre.