Fritt fall

på jobb i lufta til lavpris

Pax 2014 Innbundet

I 1980 kostet en ordinær flybillett mellom Oslo og Bergen 429 kroner. I 2012, etter at nordmenns lønninger er mer enn femdoblet, kan du gjennomføre den samme reisen for 199 kroner. Hvem betaler mellomlegget?
Pål Vegard Hagesæther setter flybransjen under lupen. Han besøker Qatar, der Qatar Airways "verdens beste flyselskap" gir sine ansatte, filippinske og thailandske innvandrere, forbud mot å ha besøk etter klokken 22, forbud mot alkohol, forbud mot å gifte seg eller få barn. Han følger en SAS-purser gjennom en maraton av en arbeidsdag på kryss og tvers i Norge, der lunsjen må inntas munnfull for munnfull gjennom flere timer. Han undersøker hvorfor fagforeninger er bannlyst i Ryanair, og hvordan arbeidsforholdene kommer ut av møtet med norske lover og regler. Flybransjen nærmer seg shippingbransjen, som er revolusjonert av arbeidskraft fra lavkostland langt unna. Hvilke konsekvenser får det for de som jobber i luften? For passasjerene? For sikkerheten?
Prisene på flybilletter er i fritt fall. Faller også bransjen?

Forlag Pax

Utgivelsesår 2014

Startet å lese og ble helt bergtatt fra første side. Å skrive en bok om mange lavprisselskaper krever grundig forarbeide, noe fatteren må ha gjort.

Han startet med flyselskapet Qatar Airways og deres slavekontrakter for kabinpersonellet. Å være fagorganisert er forbudt. En får sparken for en liten forseelse og må oppføre seg etter selskapets retningslinjer hele tiden. Det er f. eks. ikke lov å snakke i mobilen om en har uniform på. Lønna er heller ikke all verden å skryte av. Pilotene deler samme skjebne, lav lønn og lange arbeidsdager.

Forfatteren har også tatt for seg vestlige lavprisselskap som Ryanair og Norwegian. I Ryanair er de ikke organisert, men det er visstnok på vei til å endres. I Norwegian er de fleste organisert i YS-forbundet Parat.

SAS er også en utsatt arbeidsplass, men ikke så ille som lavprisselskapene.

Boka er full av historier fra kabinpersonale og piloter. Til dels morsomt fortalt i alvoret.

Nå er jeg for gammel, men drømte om å bli flyvertinne i mine yngre dager. Hvis noen i dag drømmer om å jobbe som cabinpersonale eller flyger, les boka Fritt fall først. Etterpå kan en realisere drømmen hvis det fremdeles er en drøm.

Min omtale på bloggen